Cursus voor parochiebestuurders: personeel en vrijwilligers

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 20 januari 2022

De Kerk en de drievoudige opdracht: verkondiging van het woord van God, de viering van de sacramenten en het dienstwerk van de liefde. (Foto: Lum3n via Pexels)

Over samenwerking, ordening en afspraken

“Als we het hebben over personeel en vrijwilligers zijn dat niet zomaar werknemers, maar gaat het over werkers in de wijngaard van de Heer.” Op 12 januari verzorgde vicaris-generaal Lex van Deelen de bijeenkomst ‘personeel en vrijwilligers’ in de diocesane cursus voor parochiebestuurders. Deze vond online plaats als Teams-bijeenkomst.

Vicaris-generaal Van Deelen opent de avond met gebed en introduceert het thema. Het Ten Geleide bij het Kerkelijk Wetboek van 1983 spreekt over “de ordening en afspraken” die nodig zijn. “De pastoor is de eigen herder van de hem toevertrouwde parochie. Hij oefent de pastorale zorg over de hem toevertrouwde gemeenschap uit onder het gezag van de diocesane bisschop”, zegt canon 519. De pastoor oefent “voor die gemeenschap, de verkondigingstaak de heiligingstaak en de bestuurstaak uit.” Hij doet dat “met medewerking van andere priesters of diakens en met hulp van christengelovigen-leken volgens het recht.”

Vicaris-generaal Van Deelen vertelt over de gewijde bedienaren, andere beroepskrachten in de parochie en over vrijwilligers. “Ieder heeft - naar eigen kunnen en de plaats in de geloofsgemeenschap - een persoonlijk aandeel in de verantwoordelijkheid voor het evangelie: het leren en de verkondiging in woord en daad, het vieren, het dienen. Het dragen van verantwoordelijkheid waar het gaat om deze drievoudige zending van de Kerk weerspiegelt vitaliteit.”

“Ieder heeft een persoonlijk aandeel in de verantwoordelijkheid voor het evangelie: het leren en verkondiging in woord en daad, het vieren, het dienen.”

“De Kerk is een christelijke gemeenschap van gelovigen, waarin ieder lid zijn eigen taak en roeping heeft op grond van het doopsel, of -bij de gewijde bedienaren- het sacrament van de wijding. De gewijde ambten zijn ingesteld en noodzakelijk voor het goed en sacramenteel kunnen functioneren van de Kerk. Daarnaast is er een aantal functies -beroepshalve of als vrijwilliger- noodzakelijk voor het andere werk ten dienste van het evangelie.”

“In deze structuur is een ordening en afbakening van taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden: tbv’s. Zoals bij elke organisatie het geval is”, aldus de vicaris-generaal. In dat kader brengt hij het vrijwilligersbeleid in de parochie ter sprake. Hij beveelt aan om daar als bestuur en team goed alert op te zijn: “Immers, als iedereen weet wat van hem of haar wordt verwacht, bevordert dat de soepelheid van het parochieleven, het plezier dat mensen hebben, en bevordert het uiteindelijk de verkondiging van het evangelie: de missie waarmee Jezus de apostelen uitzond: ‘Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de heilige Geest en leert hun te onderhouden alles wat Ik u bevolen heb. Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld’ (Matteüs 28, 19-20).”

Via de chat worden vragen gesteld die Lex van Deelen beantwoordt. Het laatste plaatje van zijn power point presentatie is het logo van de bisschoppensynode 2021-2023. Daarmee onderstreept hij nogmaals het samenwerken en samen op weg zijn van de gemeenschap van gelovigen.

Het logo van de bisschoppensynode 'Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio'