De zomerkampen van het bisdom: coronaproof in een bubbel

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 24 juni 2021

Voor de zomerkampen is onder meer gekeken naar het protocol van de grote clubs die op kamp gaan

Nu er weer meer kan en mag in de maatschappij als het gaat om corona, geldt er vanaf zaterdag 26 juni ook een versoepeling van de coronamaatregelen in de Room-Katholieke Kerk. Maar zorgvuldig met elkaar omgaan blijft belangrijk. De stuurgroep van de zomerkampen heeft recent nogmaals gesproken over de coronamaatregelen met betrekking tot het kinderkamp, tienerkamp en jongerenkamp.

Desiree Bühler, medewerker jongerenpastoraat, legt uit: “In de Kerk geldt het protocol ‘Kerkelijk leven op anderhalve meter’. Voor de zomerkampen hebben we ook gekeken naar het protocol van de grote clubs die op kamp gaan, zoals de scouting en Jantje Beton. Zo is voor de zomerkampen van het bisdom een protocol gemaakt dat ervoor zorgt dat de deelnemers veilig op kamp kunnen.”

“Zo mogen de ouders bijvoorbeeld de kinderen niet binnenbrengen, maar worden ze gevraagd buiten het hek van de scouting gedag zeggen. De deelnemers verlaten het terrein niet, we gaan niet op een uitje, maar alle activiteiten houden we op het terrein zelf. Dit alles om de bubbel waarin de groep is te beschermen. Als er iemand op bezoek komt voor een activiteit dan gelden de regels van de anderhalve meter afstand.” Verder zijn er onder meer regels rond het handen wassen: “We gebruiken geen stoffen handdoeken, maar alleen papier. Ook zijn er op meerdere plaatsen jerrycans met ontsmettingsgel.”

De zomerkampen vinden plaats van zondag 18 juli t/m zaterdag 24 juli. Aanmelden kan nog tot 5 juli.