Deze twee scholen krijgen dit jaar een nieuwe kerststal

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 14 december 2018

Foto: Bisdom Rotterdam

Mgr. Van den Hende doet de kerststal cadeau en zegent deze

Op maandag 10 december zegende Mgr. Van den Hende de nieuwe kerststal in op de Don Bosco school in Dordrecht. Het is voor het vijfde jaar dat de bisschop op deze manier katholieke scholen bezoekt in de Advent en een beeldengroep voor de kerststal cadeau doet. “Met een kerststal kun je vertellen over Jezus. Je kunt vertellen over zijn geboorte op een manier waarop het bij de kinderen nog meer kan gaan leven”, legt de bisschop uit. “Zo breng je het evangelie in de school.”

De bisschop wordt in Dordrecht verwelkomd door de directeur van de school, Serge Bomius, en bestuurder Saskia van Duijn. Ook aanwezig zijn pastoraal werker Johnny Tran en Maite Vorstman als lid van de pastoraatgroep. De kinderen van de groepen 6, 7 en 8 vullen de ontvangsthal. Ze nemen plaats op de rijen stoelen voor de eerst nog lege kerststal. Tijdens hun bijeenkomst zullen ze de beelden één voor één een plekje in de stal geven. Als na hen groep 3, 4 en 5 plaatsneemt, staan de beelden al opgesteld.

Mgr. Van den Hende stelt zich voor en vertelt dat hij uit Rotterdam komt. Daarna zingen de kinderen in een kerstlied dat ze zich op het feest verheugen. De komende weken is er telkens aandacht op de school voor Kerstmis en uiteindelijk volgt er een viering in de kerk. De school en de kerk liggen naast elkaar aan de Nolensweg in Dordrecht.

De kaarsjes van de adventskrans worden aangestoken. De school is blij met de nieuwe beelden, want, legt de directeur uit, de oude kerststal was in de loop van de jaren wat beschadigd geraakt. De nieuwe kerststal is heel en bijzonder mooi.

Met de kinderen doorloopt de bisschop aan de hand van de beelden het kerstverhaal. “Wat is het kleinste beeld?” vraagt hij. De vingers gaan omhoog: “Jezus.” De kinderen weten dat Jozef en Maria naar Bethlehem moesten en dat er voor hen geen plek was in de herberg. Twee meisjes plaatsen Jozef en Maria in de stal. Daarna volgen de os en de ezel. De engel die de herders vertelt over de geboorte van Jezus. De koningen die de ster volgen naar de stal. Een van de kleintjes zegt dat de koningen mieren mee hadden genomen. Gelukkig niet, vindt de bisschop, want dan had het gekriebeld in de kribbe. Dan ziet een van de meisjes dat het kindje Jezus ook precies past in de armen van het Mariabeeld, zodat het kleinste beeldje uit de kerstgroep nu daarin een plekje krijgt.

“Deze beelden blijven hier op school, zodat we kunnen vertellen wat er met Kerstmis is gebeurd”, vertelt de bisschop voordat hij de beelden zegent. “God is mens geworden en wil dicht bij ons zijn. Hij wil ons leren wat liefde en vrede betekenen.” Met het zegenen van de beeldengroep worden deze méér dan zomaar beelden en zijn ze niet meer te vergelijken met iets waar je mee kunt spelen, zoals lego of tekenpapier. “We vragen God, dat deze beelden ons helpen om met Kerst altijd aan Jezus te denken en aan de boodschap dat Gods liefde en vrede belangrijk zijn voor de wereld.”

De kinderen zingen nog een kerstlied, waarna de bijeenkomst wordt afgesloten met het bidden van het Onze Vader.

Op maandag 17 december ontvangt ook de Milandschool in Mije (Bodegraven) een kerststal. Mgr. Van den Hende zal ook die kerststal zegenen. De bisschop wordt vergezeld door Liesbeth Stalmeier, bisschoppelijk gedelegeerde voor het katholiek onderwijs, en verwelkomd door de school en het pastoraal team van de parochie.

Foto: KN/Jan Peeters