Deze zomer: Groei en bloei

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 30 juli 2021

Parochies actief met de zomerbijlage van Tussenbeide

Begin juli verscheen Tussenbeide met een speciale zomerbijlage Groei & bloei. Parochies konden de zomerbijlage extra bestellen. Verschillende parochies deden dat. De Tussenbeides met zomerbijlage werden extra verspreid via de kerken en ook thuisbezorgd.

Parochies kozen er bijvoorbeeld voor om deze zomermaand hun vrijwilligers een hart onder de riem te steken. Zo ontvingen de vrijwilligers van de Parochie Pax Christi een brief namens het pastoraal team en het parochiebestuur. In de brief schrijft pastoor Huub Spaan onder meer “We beleven een bijzonder jaar met elkaar, al zestien maanden in onzekerheid en onrust door COVID-19, dat een pandemie heeft veroorzaakt.” Het plaatst de parochie en het samen Kerk zijn voor grote uitdagingen, schrijft de pastoor die benadrukt: “We zijn enorm blij en dankbaar voor de inzet van iedereen in deze lastige en ingewikkelde tijden.” De brief werd door de parochiële ‘postgroep’ bij de vrijwilligers aan huis bezorgd. Als presentje was een exemplaar van de zomerbijlage van Tussenbeide gevoegd.

Want deze zomerbijlage is niet alleen in de Tussenbeide opgenomen, maar ook los bij parochies die dat wilden bezorgd. De zomerbijlage heeft een inleidingswoord van de bisschop, enkele ideeën voor een dagtocht binnen het bisdom, een beschrijving om ‘happy stones’ te maken, bijbelse puzzels, een stripverhaal over diaken Laurentius en nog veel meer.

Ook de Clara en Franciscus Federatie bestelde extra exemplaren van de zomerbijlage om aan vrijwilligers toe te sturen met een op naam gestelde brief van het pastoraal team. Pastoor Jack Glas bedankt in de brief de vrijwilligers voor hun enthousiaste en onvermoeibare inzet in de afgelopen maanden. “Langzaam maar zeker”, schrijft hij, “mogen we weer meer, en gaan we weer terug naar het oude normaal. We zijn er maar wat blij om. Al blijft er een gevoel van duisternis: over de situatie nu, maar ook alles wat we hebben moeten doormaken in het laatste anderhalf jaar.”

Bisschop Van den Hende schreef het voorwoord voor de Groei & bloei zomerbijlage. “De Kerk is een netwerk van liefde rond Christus”, schrijft de bisschop. “Bij ‘netwerken’ denken mensen vaak aan recepties en bouwen aan je digitale netwerk. In de Kerk gaat het er ten diepste om dat we met elkaar verbonden zijn vanuit onze verbondenheid met Jezus.”

“Jezus zegt in het evangelie: ‘Ik ben de wijnstok, gij de ranken. Wie in Mij blijft, zoals Ik in hem, die draagt veel vrucht, want los van Mij kunt gij niets’ (Johannes 15, 5). Wij zijn de ranken die verbonden zijn met Jezus en we krijgen van Hem de taak om op tocht te gaan en vruchten voort te brengen.”