Diocesaan startmoment Kerkbalans bij 50 jaar Kerkbalans

Door: Bisdom Rotterdam maandag 08 januari 2024

Vorig jaar werd de rode Kerkbalans loper uitgerold bij het diocesane startmoment in Maasland. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Elk jaar ondersteunt het bisdom een startmoment in een parochie. Dit jaar is dit het startmoment in Gouda. In 2024 bestaat de actie Kerkbalans 50 jaar. Op zaterdag 13 januari wordt dit gemarkeerd in de H. Joseph kerk in Gouda (Aalberseplein 2).

Bij het startmoment (11.00-12.30 uur) wordt de rode loper uitgerold. Enkele mensen zullen over deze rode loper van Kerkbalans stappen. De slogan van Kerkbalans is: ‘Geef vandaag voor de Kerk van morgen’. Zij zullen bij de rode loper vertellen waarom de Kerk voor hen belangrijk is; dat ze om de Kerk geven en daarom ook voor de Kerk geven.

Kerken in Nederland ontvangen geen subsidie van de overheid. Bij de jaarlijkse actie Kerkbalans vraagt de Kerk haar leden om een bijdrage. Die bijdrage van de gelovigen heeft de Kerk nodig om te kunnen blijven werken aan haar van Christus ontvangen opdracht: 1) dienst aan de naaste en zo eenzaamheid en armoede tegengaan, 2) het geloof doorgeven en nieuwe mensen ermee bekend maken, 3) het geloof vieren en ook zo tijd en ruimte maken voor God.

Bij het startmoment in Gouda is bisschop Van den Hende te gast. Hij is een van de sprekers bij de bijeenkomst. Andere sprekers bij het startmoment in Gouda zijn: pastoor Van Klaveren van de parochie Sint Jan de Doper (Gouda e.o.), vertegenwoordigers van de locatieraad van de parochie in Gouda, en Ad Sosef (coördinator van de actie Kerkbalans in het bisdom Rotterdam). Er is muziek en koorzang en na afloop van de bijeenkomst nog een kort samenzijn.

Kerkbalans is een “sterk merk”. Parochianen dragen daarnaast ook bij via de collectes. De samenleving seculariseert en het aantal kerkgangers en kerkleden neemt af. Maar over het algemeen geldt dat in de meeste parochies in het bisdom Rotterdam de opbrengst van de collectes en de actie Kerkbalans tot nu toe op peil blijft.

De actieperiode van Kerkbalans 2024 is van zaterdag 13 januari tot zaterdag 27 januari. Landelijk doen ongeveer 2.000 plekken mee. De actie Kerkbalans wordt gehouden in parochies en gemeenten in de Rooms-Katholieke Kerk, de Protestantse Kerk in Nederland, de Oud-Katholieke Kerk, de Evangelische Broedergemeente.