Diocesane ontmoeting kerktoetreders in Schiedam

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 30 mei 2018

“Ik heb eindelijk vaste grond onder de voeten”, zegt nieuwe katholiek Coen tijdens de kerktoetredersdag van bisdom Rotterdam

Zo’n zeventig kerktoetreders vanuit verschillende parochies van het bisdom Rotterdam gaven met hun peetouders en begeleiders gehoor aan de uitnodiging van bisschop Van den Hende om zaterdag 26 mei naar de jaarlijkse ontmoetingsbijeenkomst te komen. In de Basiliek van de heilige Liduina en Onze Lieve Vrouw Rozenkrans in Schiedam celebreerde Mgr. Van den Hende ’s ochtends de eucharistieviering, in concelebratie met onder meer vicaris-generaal Visser. Tijdens de lunch ontmoetten de nieuwe katholieken elkaar en maakte de bisschop persoonlijk kennis met de kerktoetreders en hun begeleiders.

Coen, afkomstig uit de Parochie Maria Sterre der Zee in Den Haag, deelde zijn geloofsverhaal met de aanwezigen. Hij vertelde dat hij in zijn tienerjaren overtuigd atheïst was. Tijdens zijn studie wiskunde werd hij langzamerhand meer een filosoof en agnost. Zeven jaar geleden bleek Coen chronisch ziek te zijn: “Ik zag door de pijn de zin van het leven niet meer, mijn nihilisme maakte dat ik constant het gevoel had me op drijfzand te begeven en ik ondervond nergens meer steun aan.”

Op een nacht vorig jaar besefte hij dat hij zijn hele leven nog nooit geprobeerd had God om hulp te vragen. “Ik zag in dat ik het niet meer in mijn eentje aan kon.” In het afgelopen jaar is zijn geloof steeds dieper en meer eigen geworden. “Ik heb eindelijk vaste grond onder de voeten en heb nu een rots in mijn leven, waaraan ik altijd vast kan houden.”

Mgr. Van den Hende zegt in zijn homilie dat de aanwezigen allen ‘ja’ hebben gezegd op de uitnodiging van de Heer om bij de Kerk te gaan horen. “Het is de Heer die ons bijeenroept. Hij nodigt ons uit. Dat geeft ons net als Coen vaste grond, een stevige bodem. Het is belangrijk om open te staan voor de roepstem van de Heer. God wil ons raken in ons hart en het is aan ons om ons vol vertrouwen te laten vallen in zijn handen.” In het licht van het evangelie (Marcus 10, 13-16) zei de bisschop dat het belangrijk is dat ook volwassen gelovigen de ontvankelijkheid hebben van een kind, waar het gaat om hun vertrouwen in Gods aanwezigheid.

De eucharistieviering werd muzikaal begeleid en ondersteund door de kathedrale Laurentius en Elisabeth Cantorij onder leiding van Marc Schaap, met als organist Aad de Kort. Kerktoetreders kregen na de viering en de gezamenlijke lunch in de parochiezaal een rondleiding door de basiliek van Jan Lips. Hij vertelde over de geschiedenis van het kerkgebouw en over het leven van de heilige Liduina.Als aandenken aan deze bijeenkomst ontving iedereen een exemplaar van de gebedskaart ‘Bidden in het Jaar van Gebed’.

Bekijk hier de foto's: