Dit is de nieuwe opzet van de Voortgezette Pastorale Vorming

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 06 december 2018

Een van de nieuwe onderwerpen van de VPV zijn de AVG en nieuwe media. (Foto: Ramon Mangold)

De VPV telt nu negen bijeenkomsten en heeft nieuwe onderwerpen

Op maandag 3 december vond de Voortgezette Pastorale Vorming (VPV) plaats. Dit is een driejarig programma voor priesters, diakens en pastoraalwerkers die hun werkzaamheden in het bisdom Rotterdam starten. Het VPV-programma staat onder leiding van Liesbeth Stalmeier (studiebegeleider van Vronesteyn) en Rita Schoolenberg (bisschoppelijk gedelegeerde voor de pastoraal werkers).

Voorheen waren er zes onderwerpen die werden behandeld tijdens tweedaagse ontmoetingen met ochtend- en middagbijeenkomsten. Het programma werd in 2018 vernieuwd. Er werden enkele onderwerpen toegevoegd. En er zijn nu negen bijeenkomsten van een dag, waarvan alle drie de dagdelen worden ingevuld.

Op maandag 3 december sprak juriste Marieke Wijnbeld in de ochtend over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). Communicatiemedewerker Daphne van Roosendaal sprak in de middag en de avond met de deelnemers over social media. De AVG en nieuwe media zijn zo’n onderwerp dat nieuw is toegevoegd aan het programma van de VPV.

“Nieuwe modules spelen in op specifieke uitdagingen.”

Ook de onderwerpen van de VPV oude stijl keren overigens terug in het programma: liturgie, catechese, diaconie, oecumene, gemeenschapsopbouw en pastoraat in kwetsbare situaties. Dit laatste onderwerp gaat onder andere in op palliatieve zorg. De nieuwe onderwerpen zijn: time management, veranderende Kerk, AVG en social media. “De Kerk van nu stelt priesters, diakens en pastoraal werkers voor specifieke uitdagingen. Wij proberen daar met de nieuwe modules op in te spelen”, vertelt Liesbeth Stalmeier.

De AVG trad op 25 mei van dit jaar in werking en bepaalt een zorgvuldige omgang met privacygegevens. Marieke Wijnbeld behandelde de handleidingen voor parochies en PCI’en op de website rkkerk.nl. Die geven aan wat de AVG praktisch betekent voor parochies. Marieke Wijnbeld lichtte de AVG toe en ging erover met de deelnemers in gesprek.

In de middag en de avond liet Daphne van Roosendaal aan de hand van literatuur en voorbeelden zien hoe slim social media werken en waar je alert op moet zijn als je ze gebruikt. ’s Avonds leerden de deelnemers meer over het communicatieplan en werkten ze aan een concrete opdracht, waarin ze expliciet ook social media betrokken.

Na afloop waren de deelnemers te spreken over de docenten vanwege hun gedegen voorbereiding en vakkennis. Liesbeth Stalmeier: “Zij gaven aan dat een groot deel van hun vragen over de AVG beantwoord is en dat zij nieuwe inzichten hebben verworven over de mogelijkheden en risico’s van social media. Ook zijn zij zich meer bewust geworden van de impact van hun eigen gebruik van Facebook en Instagram. Het was een leerzame dag met relevante informatie.”