Dit najaar: volop inspiratie voor het jongeren- en tienerwerk

Door: Bisdom zaterdag 02 september 2017

M25 in actie. (Foto: Peter van Mulken)

Ontmoetingen en inspiratie op bijeenkomsten in het bisdom en landelijke inspiratiedag

Het nieuwe werkjaar voor het tiener- en jongerenwerk start met een aantal momenten waarop vrijwilligers, jongeren en pastorale beroepskrachten zich kunnen laten inspireren. In september begint een cursus jongerenpastoraat van vier avonden. Kort daarna start in oktober een nieuw seizoen van Tour of Faith. Dit najaar is er ook een diocesane bijeenkomst voor de M25-groepen in het bisdom. Landelijk is er een inspiratiedag die wordt georganiseerd door Jong Katholiek.

De cursus jongerenpastoraat begint op 28 september. Er zijn op dit moment negen aanmeldingen en aanmelden kan nog tot 21 september. Er zijn nog enkele plekken vrij voor parochievrijwilligers. Fredi Hagedoorn, medewerker jongerenpastoraat, geeft de cursus op vier donderdagavonden in Dordrecht. “De cursus gaat over waar je als begeleider je gelovige inspiratie vandaan haalt en wat je over wil brengen op tieners en jongeren. We kijken samen naar materiaal dat er is, zoals de methode Rock Solid, en we gaan in op de jongeren zelf. Waar komen ze mee in aanraking? Wat zijn hun vragen?” De cursus heeft een praktische insteek. Fredi: “Het doel is dat deelnemers een jaarprogramma met activiteiten op kunnen zetten en dat ze zich zodanig in het materiaal hebben verdiept, dat ze daarmee goed in te kunnen spelen op de groep die ze voor zich hebben.”

Tour of Faith: "Voor jongeren is het prettig om in hun eigen parochie kennis te maken met het jongerenwerk in het bisdom. Het werkt drempelverlagend."

Kort daarna start een nieuw seizoen van Tour of Faith. Fredi: “De komende reeks Tour of Faith doet enkele parochies voor het eerst aan en er zijn een aantal vertrouwde plekken. We zullen parochies dit jaar ondersteunen in de publiciteit ter plekke. Denk aan een folder voor de parochie om te verspreiden onder jongeren en tieners. Tour of Faith, waarbij de bisschop naar de parochies toe komt, de mis viert met de jongeren en het geloofsgesprek inleidt, is een kans om het eigen jongerenwerk in de parochie te verbinden met deze bovenregionale bijeenkomst. We zien dat er dan, soms voor het eerst, jongeren uit verschillende parochiekernen bij elkaar komen, waaruit iets nieuws ontstaat. Voor jongeren is het prettig om in hun eigen parochie kennis te maken met het jongerenwerk in het bisdom. Het werkt drempelverlagend en ze haken daarna makkelijker aan bij een andere Tour of Faith of activiteiten van het bisdom.”

Op zondag 29 oktober is M25 Sint Christoffel de gastheer voor ‘M25 goes Dordrecht’. De ontmoetingsdag is bedoeld voor alle M25-roepen uit bisdom Rotterdam. In Dordrecht zullen zij ouderen uit de parochie en de stad een mooie middag bezorgen. Omdat het dan bijna Allerheiligen en Allerzielen is, is dat het thema van de dag, waarmee jong en oud aan de slag gaan.

Op zaterdag 18 november organiseert Jong Katholiek een Inspiratiedag voor mensen die actief zijn in het tiener- en jongerenwerk in de parochie. “Het is een dag om van elkaar te leren, elkaar te ontmoeten en nieuwe ideeën op te doen,” schrijft de organisatie in een brief die in het bisdom Rotterdam werd verstuurd aan pastorale beroepskrachten en vrijwilligers in het tiener- en jongerenwerk. Fredi: “Een van de sprekers deze dag is priester Michel Remery. Hij schreef samen met jongeren het boek ‘Twitteren met God’ en kan iets zeggen over discipelschap voor jongeren in Europa. Discipel zijn vraagt van een begeleider om zelf leerling te blijven en je bewust te zijn van je voorbeeldrol. Voor jongeren is het iets anders dan leerling zijn op school. Discipel zijn van Jezus gaat om commitment, een band aangaan met de Heer.”