Drie dagen Pasen: Vier het mee in de parochie

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 15 maart 2024

Illustratie: Merel van Lamoen

Parochies kunnen de folder uitreiken op Palmzondag

“Iedere zondag viert de Kerk de verrijzenis van Christus. En eenmaal per jaar gebeurt dit heel in het bijzonder wanneer we Pasen vieren.” In een folder die speciaal vanwege Pasen wordt verspreid in parochies in het bisdom, wordt uitgenodigd om Pasen samen te vieren in de kerk.

Pasen is het hoogtepunt van het kerkelijk jaar. De driedaagse viering van Pasen bestaat uit Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake op Paaszaterdag, en gaat verder op Paaszondag en in de Paastijd.

De pakketten met de folder over het Paastriduüm worden deze weken meegegeven aan parochies of bezorgd. Daarmee is de folder beschikbaar in de week vóór Pasen, dus voor Palmzondag (24 maart).

Parochies kunnen de folder dus uitreiken op Palmzondag en daarmee uitnodigen om op zaterdag de Paaswake mee te vieren en ook de dagen die eraan voorafgaan.

Het Paastriduüm is namelijk één liturgische viering die zich uitstrekt over drie dagen. In de avondmis van Witte Donderdag en op Goede Vrijdag ontbreken de gewone slotriten, in de liturgie van Goede Vrijdag en van de Paaswake de gewone openingsriten. De ene viering sluit aan bij waar de vorige eindigde.

De folder nodigt uit om Pasen mee te vieren: “Kijk voor de vieringen van het Paastriduüm op de website van uw parochie. Ga voor tips en meer informatie naar Vier.nu.”