“Driekoningen was een symbolische dag om op weg te gaan”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 09 januari 2023

Beeld uit de uitzending van het Geloofsgesprek.

Pastoor Jack Glas vertelde in het Geloofsgesprek over Driekoningen en Kerstmis

Op zondag 8 januari was pastoor Jack Glas te gast in het Geloofsgesprek op NPO2. In 2023 worden de mediavieringen vanuit het bisdom tweemaal verzorgd vanuit de H. Petruskerk in Roelofarendsveen. Op het hoogfeest van Driekoningen en bij de kerststal in de kerk vertelt pastoor Glas dat dit een bijzondere dag voor hem is.

“Het is op deze dag voor mij precies twintig jaar geleden dat ik op weg ging naar de priesteropleiding. Ik woonde toen in de VS in New Jersey en ik weet nog dat ik die dag op weg ging naar Washington, waar de priesteropleiding was waar ik mijn opleiding begon. Daarvoor had ik een gesprek met de zuster die toen mijn geestelijk begeleider was. Zij gaf me dit beeldje van de drie koningen mee. Het was symbolisch om juist op die dag op weg te gaan. De drie koningen gaan op weg, omdat ze ster zien. Ze zien het licht. Ze zien iets wat ze niet begrijpen, maar waarvan ze beseffen: er is iets groots aan de hand. Het is een tocht op weg naar Christus om Hem steeds beter te leren kennen en ik weet nog dat ik die dag echt op weg ging.”

In de kerststal is een knielende herder te zien. Desgevraagd bevestigt pastoor Glas aan Leo Fijen die hem interviewt dat het belangrijk is om te knielen. “Als mensen van deze tijd, staan we voor onszelf en zijn we vaak erg bezig met de vraag: hoe kan ik tot mijn recht komen? Maar als we vergeten dat we afhankelijk zijn van anderen en zeker afhankelijk zijn van God, lopen we het risico dat we aan iets belangrijks voorbij gaan en het geluk, dat licht, niet vinden. Dan lopen we het risico dat we afslaan en op een andere weg terechtkomen.”

“We moeten niet te veel vervuld van onszelf zijn en oprecht op weg blijven naar Christus, op weg blijven naar dat licht en dat blijven zoeken. Daarvoor moet je ruimte maken in je leven. Want als we almaar bezig zijn, staat Christus misschien aan de deur te kloppen, maar hebben we niet eens door dat Hij er staat omdat we zo druk bezig zijn met andere dingen. Daarom is het op weg zijn naar het kerstfeest zo belangrijk om die ruimte te maken en daarom moet Kerstmis ook niet iets zijn dat we meteen weer vergeten als we de kerstboom en het kerststalletje hebben opgeruimd.” Hij nodigt mensen daarom van harte uit om naar de kerk te komen, ook de mensen die in coronatijd de tv-missen hebben ontdekt. “Het is belangrijk om de mis niet alleen te volgen, maar ook deel van de gemeenschap te zijn en mee te doen.” En met een lach: “Hoe prachtig ik de tv-mis zelf ook vind.”

Beeld uit de uitzending van het Geloofsgesprek.

De afgelopen twee jaren kwamen de mediaviering in het bisdom Rotterdam vanuit de H. Bonifatiuskerk in Rijswijk (parochiefederatie Vlietstreek). Pastoor Wim Bakker was celebrant in deze vieringen, ondersteund door vele vrijwilligers die de mediavieringen mee mogelijk maakten. In 2023 worden de mediavieringen vanuit het bisdom vijfmaal verzorgd door de parochie H. Willibrordus. Pastoor Bouke Bosma is celebrant in de eucharistievieringen vanuit de St. Agathakerk in Lisse. Tweemaal wordt de mediaviering uitgezonden vanuit de H. Petruskerk in Roelofarendsveen (parochiefederatie HH. Clara en Franciscus). Pastoor Jack Glas is daarin de celebrant. De H. Petruskerk is een bekende plek voor mensen die de tv-mis volgen. In de jaren 2017 tot en met 2020 was deze kerk ook al gastheer voor de mediavieringen.