Een Tour of Faith over de Heilige Geest

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 24 november 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

‘De Geest van God helpt, troost en geeft kracht’

Dit jaar vond de diocesane Wereldjongerendag voor de eerste keer niet plaats op Palmzondag, maar op het hoogfeest van Christus Koning. Op verzoek van paus Franciscus werd de datum verplaatst. In bisdommen wereldwijd kwamen jongeren bijeen. In het bisdom Rotterdam sloten jongeren aan met een ontmoeting van Tour of Faith in de Kerk van de Heilige Antonius (De Boskant) bij de blauwe zusters in Den Haag. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant in de eucharistieviering en verzorgde de catechese. Priesters concelebreerden en waren aanwezig om biecht te horen.

Het is gebruikelijk om voorafgaand aan de grote feesten van Pasen en Kerstmis een Tour of Faith te houden waarop jongeren het sacrament van boete en verzoening kunnen ontvangen. De bisschop stipt deze zondag het sacrament van boete en verzoening aan, maar het hoofdonderwerp van de catechese is de rol van de Heilige Geest bij de sacramenten. Vanwege het diocesane Jaar van de Sacramenten gaan de catecheses dit seizoen over de sacramenten.

Als Jezus met zijn leerlingen samen is na zijn verrijzenis, zegt Hij: “Ziet, Ik ben met u alle dagen tot aan de voleinding der wereld” (Matteüs 28, 20). De bisschop vertelt over drie manieren waarop de Heer zijn beloften nakomt: door de Heilige Geest, door zijn woord, door de sacramenten.

Het vormsel is bij uitstek het sacrament van de Heilige Geest. De afgelopen twee weken ontvingen ruim 150 jongeren in verschillende parochies in het bisdom het vormsel van de bisschop. “Ondanks coronatijd zijn er dus heel veel jonge mensen die het sacrament van de Heilige Geest ontvangen”, aldus de bisschop. “De Heilige Geest is de helper en de trooster en brengt ons als een leraar alles in herinnering wat Jezus ons geleerd heeft.”

Foto: Bisdom Rotterdam

“De tweede manier waarop Jezus zijn belofte waarmaakt, is door zijn woord. Jezus is bij ons als we naar zijn woord luisteren. We mogen het in ons hart bewaren en van daaruit in beweging komen als leerlingen van de Heer. De derde belangrijke invulling van die belofte van Jezus is dat Hij ons aanraakt in de sacramenten.” De sacramenten worden gevierd in kracht van de Heilige Geest. De Kerk kent zeven sacramenten en het eerste daarvan is het doopsel. Jezus geeft dit als opdracht mee in het evangelie: “Gaat dus en maakt alle volkeren tot mijn leerlingen en doopt hen in de naam van de Vader en de Zoon en de Heilige Geest” (Matteüs 28, 19).

“Het ontvangen van de Heilige Geest is belangrijk, omdat de Geest van God ons helpt en troost, omdat Hij kracht geeft en ook inspireert om leerling van Jezus te blijven”, benadrukt de bisschop. “De Geest helpt je om in beweging te komen in het licht van je geloof. Bijvoorbeeld door vandaag hiernaartoe te komen op deze Wereldjongerendag om andere jongeren te ontmoeten. Vele generaties voor ons hebben opengestaan voor de Geest. En ook vandaag worden jongeren wereldwijd door Gods Geest geleid om te geloven, om liefdevol te zijn en de hoop niet te verliezen in moeilijke situaties.”

De jongeren kunnen deze middag het sacrament van boete en verzoening ontvangen tijdens een moment van eucharistische aanbidding. Daarna wordt de Tour of Faith niet zoals gebruikelijk afgesloten met een maaltijd. Vanwege de oplopende coronabesmettingen zijn het deze keer broodjes die de zusters vooraf hebben klaargemaakt en die uit de hand buiten en onderweg opgegeten kunnen worden. Desiree Bühler van het diocesane jongerenpastoraat doordringt iedereen bij het afscheid van het feit dat in januari de WJD@Home op Ameland plaatsvinden. Onder de aanmeldingen zijn al enkele tientallen jongeren uit het bisdom Rotterdam. Wie zich nog niet heeft aangemeld kan aansluiten.