Een uitnodiging om mee te doen met de “24 uur voor de Heer”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 11 maart 2019

Foto: Ramon Mangold

Jezus vraagt zijn leerlingen om trouw te blijven aan het gebed

Op vrijdag 29 en zaterdag 30 maart vinden de “24 uur voor de Heer” plaats. Bij wijze van oproep en uitnodiging wordt op een poster een aantal plaatsen vermeld, waar de “24 uur voor de Heer” in het bisdom Rotterdam worden gehouden. Dit zijn kerken in Delft, Den Haag, Rotterdam en Leiden. Parochies die flyers willen afdrukken, kunnen op de bisdomwebsite daarvoor digitale bestanden downloaden.

Het is ook mogelijk om op de eigen locatie aan te sluiten en gehoor geven aan de oproep van de paus. Parochie, kloosters of instellingen die meedoen met de “24 uur voor de Heer”, kunnen dit per e-mail doorgeven, zodat deze locaties toegevoegd kunnen worden aan het overzicht op de bisdomwebsite.

In 2015 nam paus Franciscus het initiatief op in de bul Misericordiae vultus, waarin hij het Heilig Jaar van de Barmhartigheid afkondigde. Daarna is het elk jaar onderdeel geweest van de Veertigdagentijd als voorbereiding op Pasen. De “24 uur voor de Heer” nodigen ertoe uit het sacrament van verzoening te vieren in een context van eucharistische aanbidding.

“Het initiatief moet in de bisdommen worden bevorderd,” benadrukt paus Franciscus in Misericordiae vultus (17). “Zeer veel mensen naderen opnieuw tot het sacrament van de verzoening en onder hen veel jongeren, die in deze ervaring vaak de weg weer vinden om terug te keren tot de Heer, om een ogenblik van intens gebed te beleven en de zin van het eigen leven opnieuw te ontdekken.”

In een brief aan parochies schrijft Mgr. Van den Hende: “In het bisdom Rotterdam staat 2019 in het kader van het Jaar van de Roepingen. Bidden maakt deel uit van de roeping van iedere christengelovige. Jezus zelf vraagt zijn leerlingen om trouw te blijven aan het gebed. In deze geest is bidden wezenlijk verbonden met de levensopdracht van iedere christengelovige.”

“Op weg naar Pasen is de ‘24 uur voor de Heer’ een bijzondere manier om als gemeenschap van geroepenen samen te bidden en persoonlijk het sacrament van boete en verzoening te ontvangen, in vertrouwen op de barmhartigheid van de Heer”, aldus de bisschop.

Download en vermenigvuldig de flyer: