Eerste deelnemers ronden de nieuwe diocesane kadercursus gebedsleider af

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 11 maart 2020

Vruchtbare bijeenkomsten met studie, uitwisseling en practica

Negen cursisten ontvingen op zaterdag 7 maart een certificaat bij de afronding van de diocesane kadercursus voor gebedsleiders. Deze deelnemers waren de eersten die de kadercursus in zijn nieuwe opzet volgden. In 2018 vierde het bisdom Rotterdam het Jaar van Gebed. Daarna werd de cursusopzet vernieuwd. Bij de evaluatie op deze laatste dag waren er onder meer positieve opmerkingen over de duur (vijftien bijeenkomsten), de docenten (pastorale beroepskrachten uit het bisdom) en de begeleiding door coaches (leden van de pastorale teams vanuit de eigen parochie).

De ‘kadercursus gebedsleider’ bestaat uit drie modules: ‘De liturgie van het Woord’, ‘Bidden in de liturgie’, ‘Liturgie vieren’. Elke module wordt afgesloten met een practicum. Dat gebeurt ook op laatste bijeenkomst op zaterdag 7 maart. Cursusleider Duncan Wielzen is pastoraal werker in de parochie de Vier Evangelisten (Den Haag) en gaf de derde module. De cursisten krijgen van hem op deze laatste bijeenkomst de opdracht om in kleine groepen een gebedsviering voor te bereiden. Ze presenteren deze en daarna volgt feedback.

De groep en de cursusleider reageren op de presentaties en delen hun inzichten. Daarbij gaat het ook over de spiritualiteit van de gebedsleider. “Het is mooi dat je elkaar kunt inspireren, ieder heeft zijn talenten”, zegt één groep. “Als je elkaars talenten benut, voel je je verbonden met elkaar. We kregen ingevingen en hebben gewerkt op de kracht van de Heilige Geest.” Duncan Wielzen beaamt dat de spiritualiteit van de gebedsleider belangrijk is om deze taak goed te kunnen doen.

Later op de middag sluiten de coaches en cursusleiders aan voor de eindevaluatie. Deze wordt geleid door vicaris-generaal Tjeerd Visser. Sommige avonden hadden langer mogen duren, merkt een van de deelnemers op. Het met de groep delen wat je bezighoudt was prettig en ook leerzaam, vertelt een ander. Veel positieve reacties zijn er op de inzet van de coaches. Zowel de deelnemers als de coaches zelf zijn daar erg over te spreken. De cursisten konden zo buiten de bijeenkomst om vragen stellen, in gesprek over persoonlijke leerdoelen en ze konden de coach ook deelgenoot maken van wat bij de cursus aan bod kwam. “Door je coach voel je de betrokkenheid van het pastorale team”, verwoordt een van de deelnemers die ervaring.

Vicaris-generaal Tjeerd Visser reikt aan het eind van de bijeenkomst de certificaten uit.

Kadercursus gebedsleider

De gebedsleider is een parochieel vrijwilliger, aangesteld door de pastoor met instemming van de bisschop. Deelnemers voor de cursus melden zich aan na een gesprek met hun pastoor, waarin onder meer wordt gesproken over de mogelijkheden van de inzet van een gebedsleider in de parochie. Deelnemers moeten over voldoende voorkennis beschikken. Deze wordt getoetst in een intakegesprek. Van deelnemers wordt verwacht dat zij zelf biddende mensen zijn en zich in hun taken concentreren op het gaande houden van het gebed op de doordeweekse dagen, omdat op zondag waar mogelijk de eucharistie wordt gevierd.