Enthousiast om weer op reis te gaan: Bedevaart Rome

Door: Bisdom woensdag 22 maart 2017

In Dordrecht wordt de vierde informatiebijeenkomst gehouden over de bedevaart naar Rome

“Je kunt altijd naar Rome, maar niet op deze manier. Je komt met deze reis op plekken waar je anders niet komt. Het is natuurlijk een stuk gemak, maar het is zeker geen normale citytrip.” Henk en Marlou den Breejen zijn op 20 maart uit Spijkenisse naar Dordrecht gereisd om daar de informatieavond over de bisdombedevaart bij te wonen. De reis is een bedevaart en ze zien uit naar de saamhorigheid en het gezamenlijk gebed. “We konden niet naar de informatiebijeenkomst in Oud-Beijerland. Daarom zijn we in de auto gestapt en hier naartoe gekomen.”

Samen met veertig parochianen uit Dordrecht worden ze welkom geheten door pastoor Tjeerd Visser. Hij is blij met de belangstelling van alle potentiële pelgrims en onderstreept dat ze al de eerste stap van de bedevaart hebben gezet door hun weg naar deze bijeenkomst. Hij opent met gebed. Vervolgens wordt de video getoond, waarin bisschop Van den Hende alle pelgrims persoonlijk uitnodigt voor de reis.

In de kapel van de zalige Titus Brandsma aan de Nolensweg luistert het gezelschap daarna naar de uitleg van de reisorganisatie. Diaken Iwan Osseweijer en Emke de Bruijn van de VNB zijn goed op elkaar ingespeeld en wisselen elkaar vlot af.

Marlou en Henk den Breejen.

Na afloop vertellen Henk en Marlou den Breejen dat ze graag mee willen, maar dat het nog even spannend is of dat gaat lukken. Het hangt af van de vraag of Henk vrij kan krijgen. Maar zo gauw dat rond is, melden ze zich aan. Dat staat vast. Henk is koster in de parochie Nicolaas Pieck en Gezellen en samen zingen ze in het koor. Vorig jaar gingen ze voor het eerst in hun leven op bedevaart. De reis ging toen naar Polen. “De saamhorigheid sprak ons heel aan. Het was heel intiem. Elke dag vierden we de eucharistie en we baden samen de rozenkrans. Dat hadden we zo nog nooit meegemaakt.” Nu zijn ze enthousiast om weer op reis te gaan. “Bidden geeft ons veel rust. Het is heel belangrijk voor ons.”

De bedevaart naar Rome biedt twee opties: een reis per touringcar en een reis met het vliegtuig. Een aantal pelgrims deze avond neigt naar de reis met de bus. Emke de Bruijn vertelt dan ook aanstekelijk over de stops in het gezellige Vipiteno en het mooie Padua, waar het graf is van de heilige Antonius van Padua. Ze vertelt dat pelgrims die per bus reizen, zullen merken dat er al een groepsgevoel ontstaat, zodra de bus vertrekt.

Jeanne en Aad Murk.

Aad Murk uit Hendrik-Ido-Ambacht wil graag mee. “Het is mooi als je met zoveel gelovigen naar Rome reist.” Met zijn vrouw is hij al een keer eerder in Rome geweest, in 2005. “Ik vind het allemaal prachtig in Rome. Maar ik zie nog wat op tegen de bus.” Toch heeft die bus wel zijn voorkeur: “Met het vliegtuig sta je in een paar uur in Rome. Je mist het samen op weg gaan, het saamhorigheidsgevoel. Ik hoop van de bedevaart verdieping, dat het je geloof versterkt.”

Zijn vrouw Jeanne heeft koffie gehaald en voegt zich bij het gesprek. Samen zijn ze vrijwilliger voor de huwelijksvoorbereiding in de parochie. Jeanne: “Ik wil graag mee met deze bedevaart. Ik ben hem aan het overhalen. Ik wil heel graag terug naar Rome, nu met het bisdom.” Bij hun vorige bezoek waren ze er met zijn tweeën met de caravan tijdens een vakantie. “Het was meteen duidelijk: ik wil een keer terug”, vertelt Jeanne. Dat het een bedevaart is, vindt ze belangrijk. “We gaan nu met de parochie en er zal meer verteld worden over de kerken. Ik word enthousiast van zo’n presentatie als vanavond.”

Aan het eind van de avond brengt een YouTube-video enkele mensen in beeld die vertellen over hun goede redenen om mee te gaan met de bedevaart. Het mag het laatste zetje zijn voor aanmelding. De organisatie deelt bij het uitgaan royaal inschrijfformulieren uit. “Geef niet op, meld je aan”, moedigt diaken Osseweijer aan.