FOTOVERSLAG De aankomst van Bernadette in Rotterdam

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 09 april 2024

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Ontroerd door de ontmoeting met Lourdes in Rotterdam

Dinsdagochtend 9 april werd zoals gebruikelijk op doordeweekse ochtenden om 9.30 uur in de kathedraal in Rotterdam de eucharistie gevierd. Deze dinsdag werd de eucharistie gevierd in afwachting van de reliek van de heilige Bernadette. Aansluitend op de viering werd deze verwacht vanuit Heiloo (bisdom Haarlem-Amsterdam). Van 9 t/m 12 april is de reliek in het bisdom Rotterdam in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal.

Plebaan Michel Hagen is hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Wanneer deze bijna afgelopen is komt buiten voor de kerk de kleine vrachtauto aan, waarin de reliekschrijn wordt vervoerd samen met een Mariabeeld uit Lourdes, water uit de bron van Lourdes en een stuk van de rots waar Bernadette Maria zag. Plebaan Hagen begeeft zich naar de ingang van de kathedraal. Daar verwelkomt hij de reliekschrijn. Onder zingen van het Lourdeslied “Ave Maria” wordt de reliekschrijn te midden van de gelovigen naar voren gebracht in de kathedraal. Voor in de kerk is het priesterkoor de dag ervoor al in gereedheid gebracht voor de reliekschrijn, het beeld en de rots uit Lourdes.

Daarna wordt ook het Mariabeeld uit de vrachtwagen gehaald en de kerk ingebracht. En ook water uit Lourdes en gebedskaartjes. Als alles zijn plek heeft gekregen op het priesterkoor, bewierookt de plebaan de reliekschrijn. Hij spreekt een kort gebed uit en vraagt om zegen over deze dagen dat Bernadette in de kathedraal is.

Korte tijd is de kathedraal daarna gesloten, zodat het priesterkoor verder ingericht kan worden. Om 12.00 uur gaan de deuren van de kerk weer open. De eerste mensen staan dan al te wachten. Van het begin af aan is er deze dag veel belangstelling voor de reliek. Mensen steken een kaarsje aan, raken de rots aan en maken een kruisteken met het Lourdeswater. Veel mensen hebben een bijzondere band met Maria en de plek Lourdes. Een van de oudere deelnemers heeft Lourdes al meer dan twintig keer bezocht: als zorgvrijwilliger en later als pelgrim. Duidelijk is dat veel mensen die de kathedraal deze dag bezoeken ontroerd zijn door de ontmoeting met Lourdes in Rotterdam.