FOTOVERSLAG Kathedraal Rotterdam houdt rode loper moment Kerkbalans

Door: Bisdom Rotterdam zondag 24 januari 2021

‘Geef vandaag voor de kerk van morgen’

De HH. Laurentius & Elisabeth Kathedraal organiseerde op zondag 24 januari een startmoment voor de actie Kerkbalans. Aan het eind van de eucharistieviering, waarin plebaan Hagen celebrant was, werden enkele vrijwilligers naar voren gevraagd en bedankt. Samen met andere vrijwilligers bezorgden ze de afgelopen periode meer dan 2.000 Kerkbalans enveloppen bij parochianen.

Die parochianen ontvingen een brief waarin de kathedrale parochie uitlegt: “Tot nu toe deden we kleinschalig mee met de actie Kerkbalans. De vele kerkgangers hielden via hun gift bij de collecte de kerk financieel op peil. Maar door corona mogen er nu slechts dertig kerkgangers komen en zo zijn de inkomsten sterk gedaald. Dus doen we dit jaar volop mee met de actie Kerkbalans. Doet u ook mee?” Meedoen is eenvoudig legt de parochie uit en kan online via de website kathedraalrotterdam.nl.

Tijdens het startmoment in de kathedraal vertelt plebaan Hagen: “Vandaag hebben we een loper gekregen met de tekst: Geef vandaag voor de kerk van morgen. Behalve deze loper hadden we al andere lopers, namelijk de vrijwilligers die het parochieblad en de brief voor de actie Kerkbalans bij de mensen thuis hebben bezorgd.” De plebaan bedankt hen en alle andere vrijwilligers: “De inzet die we samen leveren voor de gemeenschap bouwt de gemeenschap mee op. Deze loper is mooi. Maar het andere lopen, dat wij samen doen voor de actie Kerkbalans, drukt uit dat we samen Kerk zijn, gemeenschap zijn en het lichaam van Christus vormen.”

Bekijk het rode loper moment op YouTube (vanaf 1.18.32):

De tekst op de rode loper is: Geef vandaag voor de kerk van morgen. De plebaan is de eerste die een wens uitspreekt als hij erover loopt: “Het gaat over de toekomst van onze kerk”, zegt hij. “Onze kerk heeft geen toekomst als wij niet hier en nu aan deze toekomst bouwen. Dus ik wens als ik over deze loper ga: dat wij als gemeenschap aan die toekomst bouwen door elkaar vast te houden en Jezus na te volgen.”

Na hem gaan vijf vrijwilligers over de loper. “Ik ga over deze loper, omdat dit gebouw en alle mensen die hier samenkomen mij te harte gaan”, zegt de één. Een ander vult aan: “Ik ga over deze rode loper, omdat ik wens dat wij er morgen ook nog zijn, zodat we mensen kunnen inspireren. Zoals de zusters van Moeder Teresa dat doen die hier in de kerk komen. Zij zijn een groot voorbeeld voor mij, omdat zij doen waar het geloof voor bedoeld is.” Een ander gaat over de rode loper “om nog vele jaren hier het geloof samen te kunnen vieren en vrijwilliger te kunnen zijn met de andere vrijwilligers.” En de hoop wordt uitgesproken “dat de kerk ook voor de toekomst van onze kinderen financieel gezond mag blijven.”