Fotoverslag: Liduinaprocessie in Schiedam

Door: Bisdom woensdag 09 mei 2018

Foto: Ramon Mangold

Op bedevaart gaan naar de heilige Liduina is haar voorbeeld voor ogen houden

“Juist in het Jaar van Gebed wil ik u nadrukkelijk uitnodigen om op bedevaart te gaan naar Schiedam, wanneer dat op 6 mei aanstaande het Liduinafeest wordt gevierd." Met die woorden nodigde Mgr. Van den Hende bedevaartgangers uit voor het programma op 6 mei in en rond de Basiliek van de H. Liduina en Onze Lieve Vrouw van de Rozenkrans. Onder de deelnemers waren ook pelgrims die in het najaar 2017 met de bisdombedevaart naar Rome reisden.

Fotograaf Ramon Mangold maakte onderstaande fotoreportage van het Liduinafeest in Schiedam. Katholiekleven.nl filmde bij de processie voor een YouTube-video. Deze komt binnenkort beschikbaar. Het videokanaal van de Nederlandse bisschoppen maakt dit jaar in elk bisdom een filmpje van een bijzondere bedevaart of bedevaartplek.

Op bedevaart gaan naar de heilige Liduina is ook haar voorbeeld voor ogen houden, zegt Mgr. Van den Hende die op 6 mei meeliep in de processie. “Door een leven van gebed, in verbondenheid met het lijden van Jezus Christus, heeft Liduina haar langdurige ziekte en bedlegerigheid doorstaan. Meer nog: zij bad voor de noden van anderen, zij gaf goede raad en zij deelde met wie tekort kwamen. Haar beursje raakte nooit leeg.”

De feestdag op 6 mei begon om 10.30 uur met de Hoogmis in de Sint Liduinabasiliek. Om 13.30 uur was er een korte gebedsdienst, waarna vanaf 14.00 uur processie met de relieken van de heilige Liduina door de straten van Schiedam trok. Deze ging langs plaatsen uit het leven van de heilige Liduina en plaatsen uit de devotie tot deze heilige. Halverwege de processie was er een korte gebedsdienst in de Grote Kerk, waar de heilige Liduina tijdens haar leven heeft gebeden en waar haar grafkapel geweest is. Om 15.45 uur werd de processie afgesloten met een vesperdienst in de basiliek en was er gelegenheid voor een ontmoeting met soep en een broodje in parochiezaal De Wilgenburg.