FOTOVERSLAG Zomerkampen 2023

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 13 juli 2023

Jongerenkamp. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Bisschop Van den Hende was te gast in alle drie de kampen

Van 9 tot en met 15 juli nemen in totaal 54 kinderen, tieners en jongeren deel aan de zomerkampen. Bisschop Van den Hende bezocht op dinsdag 11 juli het kinderkamp (Amerongen) en het jongerenkamp (Doesburg) en op woensdag 12 juli het tienerkamp (Nootdorp). De bisschop vierde de eucharistie met de kinderen, tieners en jongeren en deed op de kampen mee met een maaltijd. Er was gelegenheid om de bisschop vragen te stellen en met hem in gesprek te gaan.

De diocesane zomerkampen worden georganiseerd door een groep betrokken jonge vrijwilligers samen met een aantal diakens en in samenwerking met het jongerenpastoraat van het bisdom. Er is grote continuïteit. Veel jongeren die kampleiding zijn waren daarvoor deelnemer. Dit jaar waren er 22 begeleiders.

Het thema “Dat had je gedroomd!” werd voor de verschillende leeftijden uitgewerkt met catechese, sport en spel. Het thema verwijst naar het verhaal van Jozef uit Genesis 40, 6-14, die de betekenis van dromen kon uitleggen. Ook werd het thema verbonden met het evangelie waarin verteld wordt over die andere Jozef, die als hij verloofd is met Maria in een droom van een engel hoort dat zij zwanger is van de heilige Geest en dat ze het kind Jezus moeten noemen (Matteüs 1, 18-24).

De deelnemers aan de kampen zijn in de eucharistievieringen zelf lector of lezen de voorbede en zingen mee met de liederen uit de bundel van het zomerkamp. In het tienerkamp zijn ook misdienaars actief. Bisschop Van den Hende preekt naar aanleiding van het thema over de dromen in de bijbel en hij vertelt over de dromen die je kunt hebben als je slaapt, maar ook over dromen als je wakker bent en nadenkt over de toekomst. Dat kan een droom zijn waarin je verwachtingen hebt en plannen maakt voor je eigen toekomst en, benadrukt de bisschop, vergeet niet te dromen over het koninkrijk van God.

“God heeft een plan met ieder van ons. Hij heeft een bedoeling met ons leven dat wij van Hem gekregen hebben”, zegt de bisschop. “Hij geeft ons ook gaven en talenten om je als mens in je leven in te zetten voor de opbouw van Gods koninkrijk. Dat is geen koninkrijk dat je in de atlas vindt, of waar je naartoe op vakantie kunt. Het is het koninkrijk van Gods liefde, dat in ieders hart kan beginnen. Wanneer je je talenten gebruikt met de liefde van God in je hart, zul je ze zeker niet alleen voor jezelf gebruiken. En zo mogen onze eigen dromen voor de toekomst, onze dromen voor onszelf en voor onze wereld, getuigen van onze band met God die een bedoeling heeft met het leven van iedere mens.”

• Klik op de foto voor een vergroting en op de pijltjes om te bladeren

Helpt u ook mee?

U kunt de zomerkampen van het bisdom steunen met een financiële bijdrage. Hiermee steunt u het diocesane jongerenwerk, zodat ook nieuwe generaties zich met overtuiging blijven aansluiten bij het leven van de Kerk.

Maak uw bijdrage eenvoudig over met onderstaand formulier, of via RK Bisdom Rotterdam NL30 INGB 0000 4643 04 onder vermelding van Fonds ‘Vrienden van de Vuurdoop’.

Uw gegevens

Als u de bovenstaande velden niet invult, doneert u anoniem.

Met een bedrag van: