Geen bedevaarten dit jaar, maar wel een tv-mis vanuit Lourdes

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 16 september 2020

Foto: M. Zajac via Pixabay

Nu de pelgrims niet naar Lourdes kunnen, brengen de KRO en de bedevaartorganisaties met een tv-mis Lourdes een beetje naar Nederland

De televisiemis komt op zondagochtend 27 september live vanuit de beroemde Grot van de Verschijningen in Lourdes. Het is voor het eerst dat een eucharistieviering vanuit Lourdes op de Nederlandse televisie wordt uitgezonden.

UPDATE 23 september: De tv-mis is noodgedwongen naar Nederland verplaatst, omdat steeds meer regio’s in Frankrijk door de Nederlandse overheid vanwege corona tot risicogebied worden verklaard. De viering wordt nu uitgezonden vanuit de parochiekerk H. Hart van Jezus in Vinkeveen. Deze kerk heeft al heel lang een relatie met Lourdes en stond in het verleden ook wel bekend als ‘Klein-Lourdes’.

Normaal gesproken bezoeken elk jaar miljoenen pelgrims uit de hele wereld de grot, waar het meisje Bernadette Soubirous in 1858 achttien keer een verschijning van Maria mocht krijgen. Ook vanuit Nederland gaan jaarlijks enkele duizenden pelgrims op bedevaart naar Lourdes. Door de coronapandemie is dat dit jaar niet mogelijk. De Nederlandse bedevaartorganisaties hebben al hun reizen moeten annuleren. Nu de Nederlandse pelgrims niet naar Lourdes kunnen gaan, brengen de KRO en de bedevaartorganisaties met deze tv-viering Lourdes een beetje naar Nederland toe.

Bisschop Van den Hende zou in de week van 14 tot 19 september met pelgrims in Lourdes zijn. “Het zou een bedevaart zijn van de NLZ, georganiseerd samen met het Huis voor de Pelgrim. Deze bedevaart stelt honderden mensen die door ziekte en kwetsbaarheid doorgaans aan huis gebonden zijn in de gelegenheid om met hulp en steun van veel vrijwilligers een week in Lourdes te verblijven. Als bisschop mag je zo’n week de pelgrims vergezellen om samen met hen te bidden, de sacramenten te vieren en als tochtgenoot in gesprek te gaan en ons geloof te delen, in verbondenheid met Maria, de moeder van God.”

“Het is heel jammer en ook pijnlijk”, aldus de bisschop, “dat deze pelgrims dit jaar door corona de pelgrimsreis niet kunnen maken. Ik hoop van harte dat hun teleurstelling en misschien ook eenzaamheid doorbroken kunnen worden wanneer via de televisie rechtstreeks de eucharistie kan worden meegevierd vanuit de Grot in Lourdes in onze eigen taal.”

Hoofdcelebrant in de tv-mis op 27 september is hulpbisschop Woorts van het aartsbisdom Utrecht. Hij is binnen de bisschoppenconferentie bisschop-referent voor bedevaarten en pelgrimages. Voorafgaand aan de viering wordt in het Geloofsgesprek op NPO2 een interview met hem uitgezonden. Mgr. Woorts is al van jongs af aan verbonden met Lourdes en was brancardier en aalmoezenier tijdens bedevaarten. In het Geloofsgesprek met Leo Fijen vertelt hij wat Lourdes voor hem betekent.

Het is mogelijk om voor deze mis een gebedsintentie op te geven. Zie hiervoor huisvoordepelgrim.nl

Zondag 27 september NPO2
09.45 uur: Geloofsgesprek met Mgr. Woorts
10.00 uur: Eucharistieviering niet vanuit de Grot van de Verschijningen in Lourdes, maar vanuit de parochiekerk H. Hart van Jezus in Vinkeveen