Geloofsgesprek: De rozenkrans bidden met het Woord van God

Door: Bisdom Rotterdam maandag 09 november 2020

In het Geloofsgesprek vertelt Irene Koster uit Lisse over het rozenkransgebed

“Ik heb moeten leren hoe je de rozenkrans bidt. Het is oefenen.” Op zondag 8 november was Irene Koster uit Lisse te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek op NPO2. Ze vertelde hoe de rozenkrans je laat bidden met het Woord van God en over de kracht die zij zelf krijgt door het rozenkransgebed.

Het gesprek is opgenomen bij het Maria altaar in de Sint-Agathakerk in Lisse. “Ik ben begonnen met de rozenkrans bidden in een tijd waarin mijn vader heel erg ziek was. Als je geen woorden hebt voor wat je moet bidden, is het fijn dat je vaste teksten hebt.”

Ze merkt dat het gebed haar veel geeft: “De omstandigheden veranderen niet, maar doordat ik me door het bidden met Maria tot Jezus richt, kan het anders worden, lichter. Het gebed geeft houvast en hoop.”

Irene vertelt hoe ze in haar parochie het gebed ondersteunt, zodat gebed de activiteiten van de parochie kan dragen. Ook het Geloofsgesprek zelf wordt afgesloten met een gebed.

De rozenkrans wordt wel een “samenvatting van heel het evangelie” genoemd, omdat de twintig geheimen van de rozenkrans het hele leven van Jezus omvatten. Zo hebben bijvoorbeeld de vijf blijde geheimen te maken met de geboorte van Jezus.

Het derde blijde geheim: Jezus wordt geboren in een stal van Betlehem. (Glas-in-lood-raam Sint-Agathakerk Lisse)