Geloofsgesprek: ‘De Werelddag van de Armen is een signaal’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 12 november 2018

Diaken Dick Vrijburg over doen wat je kunt voor de mensen die op je weg komen

“Het antwoord van God aan de arme is een oproep aan degenen die in Hem geloven om te doen wat binnen hun mogelijkheden ligt.” Dat staat in de brief van paus Franciscus voor de Werelddag van de Armen op 18 november. Op deze zondag is diaken Dick Vrijburg te gast in het Geloofsgesprek op NPO2. Hij vertelt hoe de paus hem inspireert en over zijn roeping tot het diaconaat. Voordat hij diaken werd, was hij 25 jaar met veel plezier banketbakker.

Het Geloofsgesprek is opgenomen in de keuken van de pastorie in Nootdorp. Hier wordt maandelijks een maaltijd bereid voor een groep van 40 à 50 mensen. Intekenen kan via een lijst achterin de kerk, per e-mail of telefoon. En heel belangrijk is dat mensen worden gevraagd mee te helpen door anderen uit te nodigen die wat gezelligheid kunnen gebruiken. Dick Vrijburg: “Het is een gemengde groep die deelneemt. We bieden gezelligheid en benadrukken niet dat mensen misschien eenzaam zijn. Het gaat om de gezelligheid, het samen eten. We horen dat ook terug. Mensen zeggen: wat hebben we een mooi gesprek gehad, het was gezellig.”

“Als diaken probeer je met mensen op te trekken die je ontmoet. Je luistert, hoewel je niet altijd de oplossingen hebt. Maar mensen verwachten ook niet per se oplossingen van je. Je bent een luisterend oor en helpt mensen zelf ontdekken wat een antwoord kan zijn”, vertelt hij.

Armoede is wereldwijd een probleem. Ook in Nederland zijn er mensen die door wat voor omstandigheden dan ook niet rond kunnen komen. Samen met de PCI kan de parochie incidentele nood lenigen en samen met de gemeente kan de parochie structurele hulp zoeken. De diaken hoopt dat mensen die problemen hebben daar niet te lang mee rond blijven lopen en dat er wat dat betreft een signaal uit mag gaan van de Werelddag van de Armen: “Zoek op tijd hulp. Blijf niet te lang rondlopen met je probleem. En wij van onze kant moeten onze antenne nog meer ontwikkelen voor armoede. Of het nu gaat om geld, geestelijke armoede, of mensen die alleen zijn.” Je moet doen wat je kunt, benadrukt hij, voor de mensen die op je weg komen.