Geloofsgesprek: “Een WJD om nooit te vergeten”

Door: Bisdom Rotterdam zondag 26 november 2023

Svinthe en Kjeld Duwel. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Broer en zus Kjeld en Svinthe vertellen in het Geloofsgesprek over hun WJD

Op zondag 26 november is het wereldwijd in de Kerk de Wereldjongerendag in de bisdommen. Ook in het bisdom Rotterdam komen jongeren op deze dag samen. In het Geloofsgesprek op NPO2 waren deze ochtend Kjeld en Svinthe Duwel te gast. Vanuit de St. Victor kerk in Noordwijkerhout vertelden zij over hun WJD-ervaringen.

“Het was echt een ervaring om nooit te vergeten”, zegt Svinthe. Haar broer Kjeld ging in 2016 al eerder mee naar de Wereldjongerendagen. Voor Svinthe was het de eerste keer. “Het was prachtig om mee te maken, omdat je met zoveel leeftijdgenoten samenkomt. Tegenwoordig kom je niet heel snel mensen tegen die gelovig zijn, en zeker geen leeftijdgenoten. En dan met zoveel mensen van over heel de wereld, is zoiets moois.”

Het is ook de ervaring van Kjeld. “In mijn eigen omgeving ben ik vrijwel de enige die in God gelooft”, zegt hij. Wat was voor hem de reden om naar de WJD te gaan? “Ik ben niet zozeer op zoek naar God, want ik weet dat Hij bij me is, maar ik ben wel een stukje op zoek naar mezelf. Op sommige momenten tijdens de reis kom je jezelf tegen. In Portugal was het op een gegeven moment veertig graden. Als je dan wat tegenslagen hebt, beproeft dat best je geduld. Ik dacht dat ik de afgelopen jaren wat gegroeid was, maar ik bleek toch meer een heethoofd dan ik dacht. En ik ben ook God tegengekomen. Niet op specifiek die momenten, maar zeker wel op andere momenten.”

“De WJD is de reis die altijd bij je zal blijven. Dat komt ook door de paus.”

Allebei hebben ze iets meegenomen van de WJD waar ze graag over vertellen. Voor Kjeld is dat een boek, waar mensen die hij tijdens de reis tegenkwam in hebben geschreven. Svinthe heeft dingen mee die ze kreeg van andere pelgrims en van haar gastgezin, zoals een sleutelhanger en een WJD-shirt. “Het roept herinneringen op aan mensen die ik heb ontmoet, gesprekken die ik heb gehad met medegelovigen, medepelgrims”, vertelt ze. “Van mijn vrienden op school en in heel mijn omgeving is eigenlijk niemand gelovig, behalve een van mijn beste vriendinnen die ook mee was op de WJD. Ik vind het soms wel moeilijk dat je dingen niet helemaal kunt delen. Als je ergens mee zit, heb je niet zo gauw iemand die je kan helpen of steunen van: goh, ga even naar de kerk, ga even bidden, want dat kan je helpen.”

Beiden heeft de reis veel gebracht. “Ik probeer sinds de reis wel echt veel meer naar God toe te reiken op het moment dat ik tijd heb. Ik merk ook dat ik dat veel meer doe”, vertelt Svinthe. “En ik heb na de reis meteen bedacht dat ik de volgende keer weer meega. In 2025 is er een samenkomst met jongeren in Rome en in 2027 zijn de volgende Wereldjongerendagen in Seoel.”

Kjeld: “De WJD is de reis die altijd bij je zal blijven. Dat komt ook door de paus. Dat was namelijk ook iets heel bijzonders. Ondanks dat hij zo ver weg was op afstand en je hem niet van heel dichtbij zag, wist je: hij staat weliswaar op een podium ver weg, maar hij staat hier ook gewoon met ons in Portugal in veertig graden, om ons te vertellen over het geloof en dat naar ons toe te brengen.”