Geloofsgesprek: ‘Hier kun je gelukkig zijn’

Door: Bisdom Rotterdam maandag 19 juli 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

Leo Lap vertelt over Kamphuis “Ahoy”

Verscholen in het bos bij Oosterhout, in Noord-Brabant, ligt de mooiste zomerplek van Nederland. Tenminste, als je het aan Leo Lap vraagt. Sinds 1954 staat daar ‘zijn’ kamphuis “Ahoy”. Het kamphuis werd gebouwd vanuit een parochie in Rotterdam, omdat veel kinderen uit de stad niet zomaar op vakantie konden. Op 18 juli vertelde Leo Lap hierover in het Geloofsgesprek op NPO2. Het Geloofsgesprek werd uitgezonden voorafgaand aan de mediaviering.

“De Kruisvindingparochie, want zo heette de parochie toen, is een heerlijke parochie. Iedereen is even arm of rijk. Maar vakantie was er niet. Eén dag naar Oostvoorne en een keer met het stoomtrammetje en dan had je het wel gehad”, vertelt Leo Lap. Hij is inmiddels tachtig jaar oud en hier al zestig jaar vrijwilliger. Het was zijn vader die het voor elkaar bokste en het kamphuis bouwde. Hij deed dat samen met twee vrienden, in overleg met de pastoor en met hulp van de voetbalclubs waar ze bij zaten.

Tegenwoordig wordt het kamphuis vooral gebruikt door scholen die er met hun groep 8 komen. “Ze komen hier op afscheidskamp voor ze naar de middelbare school gaan. Er zijn denk ik wel dertig vaste scholen die elk jaar komen. Het was echt lastig het afgelopen jaar dat er door corona geen kamp kon worden gehouden. Dat was een hele grote teleurstelling voor veel kinderen.”

Waarom is dit de mooiste zomerplek? “Je moet het zien. Als de kinderen komen, hebben ze binnen vijf minuten de hele boel ingenomen. De huisjes worden bekeken, takken en stukken boom worden versjouwd.” Je ziet het voor je als hij erover vertelt en het is duidelijk dat hij het ook over zichzelf heeft als hij zegt: “Je kan hier echt gelukkig zijn.”

Als de klas arriveert, ziet Lap meteen wat voor een school het is. “Sommige scholen komen met grote tassen. De kinderen hebben genoeg spullen mee voor een hele week Spanje; dat is ontzettend leuk om te zien. Maar er zijn ook kinderen die niet eens een slaapzak mee hebben.” Gelukkig kunnen zij gebruik maken van vergeten (en daarna schoongewassen) slaapzakken van een vorige groep.

En waarom heet het “Ahoy”? “Tsja… Hoe leg je in Oosterhout uit dat je uit Rotterdam komt? Daar braken die drie mannen zich het hoofd over toen ze bezig waren met de bouwplannen. Zo zaten ze ook een keer samen aan de haven toen er een schip aan kwam varen en een van hen riep: ‘Ship Ahoy!’ Waarop ze elkaar aankeken en zeiden: Dat wordt het!”