Geloofsgesprek met Monique Boons: bidden opent mijn hart voor de naaste

Door: Bisdom Rotterdam maandag 12 april 2021

Monique Boons. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Geloofsgesprek met Monique Boons

In de kathedraal van Rotterdam vertelt Monique Boons in het Geloofsgesprek van zondag 11 april over bidden en haar diaconale inzet. Ze vertelt hoe ze op jonge leeftijd al gepassioneerd raakte over diaconie. Nog altijd is ze actief voor haar naaste en leert in de parochie ook aan kinderen hoe bidden en daden van liefde samengaan.

“Mijn inzet voor diaconie begon toen ik zestien of zeventien was”, vertelt Monique in het Geloofsgesprek van KRO-NCRV. “Als jongere sprak de brief van Jacobus mij erg aan omdat het zo duidelijk geschreven is. Er staat dat een geloof zonder daden waardeloos is, dat het dan een dood geloof is (cf. Jacobus 2,17). Voor mij heeft die Bijbeltekst veel betekent om in actie te komen. We zijn toen met een groepje een Zonnebloemafdeling begonnen, gesteund door onze pastoor van toen.”

Wat ze geleerd heeft van de zorg voor de naasten? Monique: “Wij denken dat als we naar de naasten gaan we iets bieden aan die ander, maar wat mij opvalt is dat we juist heel veel krijgen van die naaste. Een aantal jaar geleden schreef paus Franciscus in een van zijn brieven dat de ander een gave is. Dat merk ik ook. Soms ga ik bij iemand op bezoek die heel ziek is en toch een grote blijheid uitstraalt. Daar leer ik veel van.”

Monique verbindt gebed aan haar diaconale inzet. “Wat ik probeer is eerst zelf stil te zijn en te bidden dat ik open mag staan voor de nood van de ander en dat ik mijn hart mag openen voor wat die ander mij biedt. Je doet je werk dan anders en kunt op die manier meer een instrument zijn in Gods hand, omdat je je laat leiden door Hem.”

In de parochie van Monique maken kinderen tijdens de kinderwoorddienst kaarten voor mensen waar de diaconiegroep op bezoek gaat. “We vragen aan de kinderen om niet alleen een kaart te maken, maar ook om te bidden voor degene die de kaart ontvangt. Andersom vragen we aan die mensen om te bidden voor het kind dat de kaart gemaakt heeft en zijn of haar gezin. Zo ontstaat een verbinding tussen de generaties. Iedereen heeft een stukje in de schakel om de liefde van Christus door te geven.”