Geloofsgesprek Mgr. Van den Hende over Pasen

Door: Bisdom zondag 16 april 2017

Detail van de schildering bij de reliek van het heilig kruis in de H. Antonius kerk in Dordrecht. (Foto: Ramon Mangold)

Op zondag 16 april is Mgr. Van den Hende te gast in het Geloofsgesprek bij Leo Fijen. Bij de reliek van het heilig kruis in de H. Antonius kerk in Dordrecht spreekt de bisschop over Pasen: “De zondag is de dag van de verrijzenis. Pasen is het hoogfeest van de verrijzenis. Het is het stralende feest van de Heer die de dood heeft overwonnen.”

Voor de reliek van het heilig kruis, bekend in Dordrecht als het ‘heilig hout’, vertelt Mgr. Van den Hende: “Na de graflegging is Christus verrezen. Maar als we Pasen vieren, gaan we niet voorbij aan de kruisdood. Het heilig hout is verwijzing naar de gekruisigde Christus.” Middenin bevindt zich een kleine reliek. Deze is in de middeleeuwen meegebracht na een pelgrimage naar het Heilig Land. Veel christenen hebben de eeuwen door de plaatsen bezocht die verbonden zijn met het lijden van Christus. Soms brachten ze relieken mee, om deze geschiedenis tastbaar te maken dicht bij huis.

“De Heer is verrezen en dat tekent ons hele leven.”

“Als met Pasen het kruis de kerk wordt binnengedragen, wordt gezegd: ‘Zie hier het hout, waaraan de Redder heeft gehangen.’ Mensen vereren het kruis met bloemen en ook wel met een kus. Als misdienaar maakte dat indruk op mij. Het is het kruis waaraan de Heer heeft gehangen. Een reliek is daar nog meer mee verbonden dan een kruis dat is nagemaakt.”

“Je mag je laten dragen door de verrezen Heer. Dit is het wezen van ons geloof. De gekruisigde Heer is verrezen. Hij is niet in het graf. In het sacrament van de eucharistie is Hij dicht bij ons. Daar hoef je als gelovige niet voor naar het Heilig Land. De Heer is verrezen en dat tekent ons hele leven. Je kunt dat indringende besef uitstellen tot op je stervensuur. Het uur van onze dood is een onbekend moment. Maar niet alleen dan mag je eraan denken dat de levende Heer je vasthoudt. Het geloof in het evangelie en de verrijzenis mag ons hele leven tekenen, in daden van liefde, in vertrouwen op de Heer en levend in zijn Geest.”