Geloofsgesprek op NPO2 over het Woord van God

Door: Bisdom Rotterdam zondag 04 oktober 2020

“Spreek Heer, uw dienaar luistert”

“Als je echt leerling van de Heer wil zijn, zul je ook naar Hem moeten luisteren. Paus Franciscus heeft een Zondag van het Woord van God ingesteld en als bisdom vieren we een heel Jaar van het Woord van God. We mogen steeds meer beseffen dat de Bijbel niet alleen een boek is met teksten, maar dat het God is die met ons in gesprek wil gaan.” Dit zei diaken Iwan Osseweijer in het Geloofsgesprek dat werd uitgezonden op zondag 4 oktober.

Iwan Osseweijer is diaken in de Heilige Willibrordus Parochie (Lisse, Hillegom, De Zilk e.o.). Bereid zijn om echt te luisteren naar het Woord van God is belangrijk, benadrukt hij. “In mijn eigen leven en in de parochie merk ik: het is één ding om een bijbeltekst te lezen, maar daarmee ben je nog niet klaar. Wil je de tekst echt laten spreken, dan moet je zeggen: spreek Heer, uw dienaar luistert. Als het Woord van God in jou gaat leven en jij je relatie met God voor ogen hebt, niet alleen op zondag in de kerk of doordeweeks als je thuis bidt, dan pas besef je: dit moet ik niet voor mezelf houden maar dit is voor iedereen. Dan wordt het missionair. Het Woord van God is vleesgeworden in de persoon van Jezus Christus en het krijgt handen en voeten door ons als gedoopte christenen.”