Geloofsgesprek: Over het Woord dat mens wordt

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 26 januari 2024

Diaken Iwan Osseweijer en lector Pieter Clemens. (Foto: Bisdom Rotterdam)

Lector Pieter Clemens en diaken Iwan Osseweijer over het Woord van God

Op zondag 21 januari vierde de Kerk de Zondag van het Woord van God. In het Geloofsgesprek op deze zondag was Pieter Clemens te gast. Hij is lector in de parochie H. Willibrordus. Samen met diaken Iwan Osseweijer vertelde Pieter Clemens over het Woord van God in de liturgie en als inspiratie voor je dagelijks leven. Het Geloofsgesprek werd opgenomen in de St. Agathakerk in Lisse, waar deze zondag de mediaviering vandaan kwam.

Pieter Clemens vertelt dat hij werd gevraagd om lector te worden. “Als je gevraagd wordt voor zoiets is dat mooi om te doen. De liturgie is de hoogste vorm van gebed. Ik was leraar Frans en gewend om voor een groep te staan, dus wilde ik het wel proberen.” Hij vindt het belangrijk om zich goed voor te bereiden op het lezen, vertelt hij, en hij luistert in de kerk ook graag naar de Schriftlezingen als hij niet zelf hoeft te lezen. “Het Woord van God moet je leidraad zijn in je leven. Vandaar dat ik ook vaak naar de kerk ga, ook door de week. Ik ben altijd even nieuwsgierig: Wat is het evangelie van vandaag? Wat kan ik daar uithalen? Wat kan dat betekenen voor mijn dagelijkse leven?”

Iwan Osseweijer vertelt over het diaconaat en het Woord van God. Zo krijgt bij de wijding tot diaken de wijdeling het evangelieboek aangereikt. In de eucharistieviering draagt de diaken het evangelieboek binnen om er later uit voor te lezen. “God wil dat ik naar Hem luister”, zegt Iwan als hij vertelt hoe hij het in zijn dagelijks leven af en toe stil probeert te maken.

Beiden vertellen over bijbelteksten die hen erg aanspreken. Voor Pieter Clemens is dat onder meer de Bergrede met de zaligsprekingen (Matteüs 5). Diaken Osseweijer vertelt over Filippenzen 2: “Jezus die bestond in goddelijke majesteit heeft zich niet willen vastklampen aan de gelijkheid met God. Hij bestond in goddelijke majesteit en komt naar ons toe. Hij wordt één van ons, legt alles af en neemt zelfs het bestaan van een slaaf aan. Het is wat we vieren met Kerstmis: het Woord dat mens wordt.”

Kruiswegstatie St. Agathakerk in Lisse. (Foto: Bisdom Rotterdam)