Geloofsgesprek WJD: Jongeren in de Kerk

Door: Bisdom Rotterdam zondag 07 mei 2023

Romy Kersten en Johnny Tran. (Foto: Bisdom Rotterdam)

“Het was echt heel leuk om te ontdekken dat deze wereld bestaat”

In het Geloofsgesprek op zondag 7 mei vertelden Romy Kersten (18) en pastoraal werker Johnny Tran over de Wereldjongerendagen. In de parochie H. Theresia van Ávila (Drechtsteden) bereidt een groep jongeren zich voor op de WJD. Romy is nog niet zo lang katholiek. Wat verwacht ze van de WJD? En waarom zijn de WJD zo belangrijk voor jongeren? Daarover vertelt Johnny Tran.

“Het is gewoon superleuk om met heel veel jongeren te mogen beleven dat je op reis gaat richting Lissabon en dan ook nog eens langs plekken zoals Lourdes. Dat is heel gaaf”, vertelt Romy. “Je hebt elkaar nodig. Je hebt zelf dieptepunten en hoogtepunten in je geloof en het is heel fijn als anderen voor je kunnen bidden. En ook om het er gewoon op een laagdrempelige manier met elkaar over te hebben. Want niet zo superveel jongeren zijn gelovig.”

Elke maand komen jongeren in de parochie samen als voorbereiding op de WJD. Johnny Tran: “Een goede voorbereiding is belangrijk. Jongeren moeten weten dat de WJD wel vakantie zijn, maar geen feestvakantie. Het tweede is dat ze elkaar leren kennen. Op zondag in de kerk zijn ze een van de weinige jongeren. En als ze samenkomen, zijn ze toch met elkaar. Ze kunnen hun verhaal met elkaar delen en hun geloof in God.”

De betrokkenheid op de WJD in de parochie is groot, vertelt de pastoraal werker. Parochianen steunen de acties waarmee jongeren geld inzamelen voor de reis, en de dertigers en veertigers van nu vertellen over hun eigen ervaring van de WJD in Keulen (2005) of Sydney (2008).

“Echt veel meer jongeren laten op social media zien dat het geloof een groot deel van hun leven is en niet alleen iets van de zondagochtend.”

Romy ziet uit naar de WJD die voor haar helemaal nieuw zijn. “Ik ben niet gelovig opgevoed en stond er vroeger een beetje sceptisch tegenover”, vertelt ze. “Maar vanuit verschillende levensperiodes, ook wel sombere tijden, heb ik God mogen leren kennen. Een jaar geleden, in de paaswake van 2022, ben ik gedoopt en gevormd en heb ik mijn eerste communie gedaan. Hoe dat kwam? Ik heb vroeger topsport gedaan. Tennis. Ik dacht dat dat mij gelukkig zou gaan maken. Prestaties zouden mij gelukkig maken. Maar toen het goed ging met sport, met school, met alles, merkte ik dat het nog steeds geen voldoening gaf. Ik vroeg me af: is dit alles? Uiteindelijk heb ik gezien dat God wel die voldoening geeft.”

“Hoe ik als niet gelovige dan God ontdekte? Dat was via een influencer op social media. Zij vertelde over hoe goed God was. Ik merkte daar zelf helemaal niks van. Dus hoezo? Toen ben ik als het ware boos geworden op God, maar gelukkig luisterde Hij en ben ik steeds vaker gaan bidden en uiteindelijk bij de Kerk terecht gekomen. Daar was ik super welkom.”

“Het is heel fijn dat er leuke jongerenavonden in de parochie worden georganiseerd. Als ongelovig iemand heb je dat idee niet per se als je aan de Kerk denkt. Dus ja, het was echt heel leuk om te ontdekken dat deze wereld bestaat van jongeren in de Kerk.” En die wereld is er ook op social media. Romy deelt daar zelf dat ze gelovig is en volgt ook andere jongeren: “Omdat het geloof een privézaak is geworden en een beetje een taboe, al helemaal onder mijn leeftijd, is het leuk om te zien dat echt veel meer jongeren er ook berichten over plaatsen op social media en laten zien dat het geloof een groot deel van hun leven is en niet alleen iets van de zondagochtend.”