Gesprek over roeping op Oriëntatiedag Vronesteyn

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 19 maart 2020

Deelnemers gingen in gesprek met rector Broeders en spirituaal Hagen

Mannen die nadenken over de vraag of God ze roept om priester of diaken te worden, waren op zondag 15 maart uitgenodigd voor de Oriëntatiedag op Vronesteyn. Rector Walter Broeders heette de deelnemers aan de dag welkom, samen met spirituaal Michel Hagen.

De laatste gaf uitleg over roeping. Er was volop ruimte voor vragen en gesprek. “De gesprekken gingen over hoe je zicht krijgt op je roepingverhaal en hoe je weet of God je roept tot het priesterschap of diaconaat”, vertelt rector Broeders. “Ook was een van de vragen: wanneer weet je of het de juiste tijd is om de stap te zetten naar de opleiding?”

Tijdens de Oriëntatiedag kwamen verder tal van praktische vragen naar voren rond onder meer de aannameprocedure en voor diakenkandidaten ook de betekenis van het gezinsleven tijdens de studie.

Rector Broeders: “We hebben ook gesproken over de drieslag: hou je van God, hou je van de Kerk en hou je van mensen. Dat is wezenlijk als je een man Gods wil worden en als priester of diaken in de Kerk wil werken.” Het is goed om een Oriëntatiedag te houden, merkt de rector. “Je merkt dat het gesprek op zo’n dag de deelnemers helpt om gedachten rond hun roeping op een rijtje te krijgen en voor zichzelf te ordenen. De Oriëntatiedag is een stap op een weg die mensen gaan. Dat kan een grote stap zijn, maar ook een kleine stap in een langer proces dat mensen doormaken.”