“God zegt tegen ons ‘hier ben Ik’ en Hij verwacht dat jij dat ook zegt”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 03 juni 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Geloofsgesprek met diaken Steef Lokken

Op zondag 2 juni was diaken Steef Lokken te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek. Vanuit de H. Antoniuskerk in Hellevoetsluis spreekt hij over zijn roeping. “In deze bank was het,” vertelt hij. “Hier zat ik op een zaterdagavond in de kerk met tien parochianen en een oudere priester. Ik vond het zo mooi dat we de eucharistie vierden, maar ik dacht: hoe gaat dat straks als deze mensen er niet meer zijn? Die vraag kwam niet van mijzelf. En thuis zei mijn vrouw: als je je dat afvraagt, moet je misschien je verantwoordelijkheid nemen en iets gaan doen in de Kerk.”

“We keken wat ik kon doen in de parochie en ik werd lector. Maar God had een vraag in mijn hart gelegd en die ging niet weg. Toen ben ik op internet gaan zoeken naar wat ik als getrouwde man voor de Kerk zou kunnen doen. Ik ontdekte de website roeping.nu en dat je diaken kunt worden. Op die website vertelde Mgr. Van den Hende, die toen bisschop van Breda was, over roeping. En er was een diaken die op die site vertelde wat diaken worden inhoudt.”

“Mijn vrouw zei: dat is je op het lijf geschreven. Maar ik werkte als kraanmachinist. Ik dacht: daar ga ik niet op in. Maar de vraag waar ik mee rondliep, was wel weg. Zo ben ik dus uiteindelijk toch naar de Diakenopleiding Bovendonk gegaan. En afgelopen november ben ik gewijd.”

“Wat geroepen zijn is? Dat is eigenlijk net zo’n moeilijke vraag als: hoe communiceert God met mensen? Ik ben niet gelovig opgegroeid. Maar vanaf m’n twaalfde dacht ik wel: er moet zoiets zijn als God. Mijn vrouw ging regelmatig met haar moeder naar Kevelaer. Dan ging ik biljarten met mijn maten. Totdat ik een keer meeging. Ik viel in Kevelaer op m’n knieën en begon te bidden. Ik was echt geraakt door God. En ik dacht: bedankt God nu weet ik dat U bestaat. En nu zal ik er ook iets mee moeten. Ik heb een geloofscursus gevolgd en heb me laten dopen. En ik ben getrouwd met mijn vrouw in de kerk.”

“God zegt tegen ons ‘hier ben Ik’ en Hij verwacht van jou dat je dat terug zegt: ‘hier ben ik’.”

“Ik had alles wat ik wilde in mijn leven en was gelukkig. Maar door mijn doopsel en het in een gemeenschap terechtkomen, werd ik nog gelukkiger. In het begin zag ik bij de eucharistieviering een stukje brood uit de kast komen. Maar later veranderde dat. Het is de liefde van God die tot je komt en daar moet je handen en voeten aan geven. Waarom je daar gelukkig van wordt? Ik ben diaken om naast de mensen te gaan staan die het wat minder hebben. Dat is juist wat God van mensen vraagt, iets doen voor een ander, en daar krijg je de liefde van God voor terug. Zo voel ik dat ook echt. ‘Dit is wat Ik van je vraag’, zegt God dan tegen me.”

“Waarom het belangrijk is om op zondag naar de kerk te gaan? Ik heb de liefde van God mogen ervaren en ten diepste mogen ervaren dat ik een door God geschapen mens ben. In de kerk mag ik op zondag dat uurtje bij Hem zijn en luisteren naar Jezus die ons elke week opdrachten geeft als we naar buiten gaan. Daar word je een beter mens van en daarom is het de moeite waard om naar de kerk te gaan.”