Grootste parochie in het bisdom Rotterdam viert jubileum en restauratie

Door: Bisdom Rotterdam vrijdag 21 februari 2020

Foto: Bisdom Rotterdam

Parochie De Heilige Familie omvat de gelovigen in het uitgestrekte gebied van de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee

De Onze Lieve Vrouwe Hemelvaart kerk in Oude-Tonge werd in 2019 gerestaureerd. Om dit te vieren en vanwege het tienjarig jubileum van de parochie De Heilige Familie was er op zaterdag 16 februari een feestelijke eucharistieviering. Parochianen uit de Hoeksche Waard en Goeree-Overflakkee waren hiervoor uitgenodigd. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant. Vicaris-generaal Visser, die moderator is van de parochie, en pastor Geurts concelebreerden.

Tijdens de restauratie zijn kettingankers verwijderd uit de muren, is metsel- en voegwerk hersteld en zijn de gebrandschilderde ramen opnieuw in het lood gezet. Het geld voor de restauratie werd bijeengebracht door parochianen en via een subsidie van de rijksoverheid. De kerk is een rijksmonument.

De Heilige Familie is qua oppervlakte de grootste parochie in het bisdom Rotterdam. Er zijn kerken in Puttershoek, Oud-Beijerland, Achthuizen, Oude-Tonge, Middelharnis, Melissant en Ouddorp. In een interview met de lokale krant vertelde pastoraal werkster Lizzy Beenhakker: “We zetten ons in om de eenheid binnen De Heilige Familie te bevorderen door over de muren van je eigen kerkplek te kijken. Zeker bij bijzondere gebeurtenissen is het mooi om dan ook samen, als één parochie, de eucharistie te vieren. De lokale kerkvoorzieningen blijven belangrijk: het is niet of-of maar en-en.”

Dat zegt ook de bisschop in zijn homilie: “Vaak wordt de gemeenschap ter plaatse benadrukt, maar naast de eigenheid gaat het ook om de gemeenschappelijkheid als Katholieke Kerk. Daarom is samen vieren niet in tegenspraak met je eigen plek, maar met elkaar verbonden. Dat geldt ons eigen gebed, onze naastenliefde, ons lezen in de Schrift, het vieren van de sacramenten en onze inzet voor het evangelie met de liefde van God als rode draad.”

“We zijn een Kerk die de weg van de pelgrimstocht gaat met vallen en opstaan. Soms vallen we terug in ieder voor zich of onze eigen locatie. En toch worden we uitgenodigd om weer op te staan en de gezamenlijkheid te zoeken. Als de Heer met ons is, wordt de liefde in ons hart nooit uitgedoofd. De Heer roept ons op, maar Hij ondersteunt ons ook. Hij vraagt te geloven en te vertrouwen, maar wil ons ook sterken. Hij voedt ons in de eucharistie.”

“Ik hoop dat we werkelijk kunnen werken aan samenwerking en samenbundeling van krachten hier en elders in het bisdom, want een parochie is een doorgangshuis met de liefde als rode draad. Het is de liefde van God die ons kracht geeft en ruimte om te blijven groeien.”

Vicaris-generaal Tjeerd Visser is moderator van de parochie. Namens het parochiebestuur en het pastoraal team biedt hij aan het eind van de viering de parochie een icoon van de Heilige Familie aan. De icoon zal de komende tijd rondreizen door de parochiekernen van de parochie.

Na afloop is er een ontmoeting in De Grutterswei. Daar spreekt de heer De Wit van de Rijksdienst Cultureel Erfgoed (RCE). Hij vertelt onder meer dat hij opgroeide in Oude-Tonge en misdienaar was in de kerk. De heer Van Rijt van het Cuypersgenootschap houdt daarna een inleiding over de kerk in relatie tot Cuypers-kerken in het algemeen.

Bekijk de foto's. Klik rechts voor meer foto's en klik op de foto voor een vergroting.