Het Heiligdom van de HH. Martelaren van Gorcum is weer open

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 12 mei 2021

Foto: Bisdom Rotterdam

Opening van het bedevaartseizoen in Brielle

Voor het eerst sinds de winter opende de bedevaartskerk in Brielle haar deuren weer. Op zaterdag 8 mei werd met een plechtige eucharistieviering de opening van het bedevaartseizoen gevierd. Pastoor Jack Glas, die custos is van het bedevaartsoord, heette de mensen in de kerk en degenen die via de livestream verbonden waren van harte welkom.

De komende maanden zijn er in het bedevaartsoord doordeweeks eucharistievieringen en rozenkransgebed. Aan deze eucharistievieringen verlenen in totaal vijftien priesters uit verschillende parochies hun medewerking. Vrijwilligers zorgen voor de openstelling van de bedevaartskerk en zij hebben de kerk voor het nieuwe bedevaartseizoen weer op en top gereed gemaakt.

De eucharistievieringen in de bedevaartskerk in Brielle zijn opgenomen op de website van het Heiligdom. In mei is er elke week op donderdag een eucharistieviering. In juni ook op dinsdagen. Daarna is er in juli en augustus elke dinsdag, donderdag en vrijdag een eucharistieviering. Ook is er gelegenheid om het sacrament van boete en verzoening te ontvangen. En in september weer op dinsdagen en donderdagen, tot de sluiting van het bedevaartseizoen op 2 oktober. Gedurende deze hele periode is er elke woensdag rozenkransgebed. In juli en augustus is het Heiligdom elke middag geopend van 13.00-17.00 uur. Dit bedevaartseizoen komt ook de gebedskring van de HH. Martelaren van Gorcum bijeen. Zij en andere belangstellenden zijn uitgenodigd voor een ontmoeting met gebed en een H. Mis op 29 mei (aanmelden kan tot 25 mei via info@martelarenvangorcum.nl).

Het jaarthema voor het bedevaartseizoen 2021, met als hoogtepunt de Nationale Bedevaart op 10 juli, is: “Huisgenoten van God”. Het bedevaartsoord koos hiervoor in het verlengde van het Jaar van de Familie dat paus Franciscus voor 2021 afkondigde.

“Huisgenoot zijn van de Heer betekent dat we dichtbij Hem blijven en ook de moeilijkheden die wij ondervinden met Hem delen.”

Bisschop Van den Hende, die hoofdcelebrant was bij de opening van het bedevaartseizoen, zei over het “huis van God” in zijn homilie dat dit op de eerste plaats bestaat uit levende stenen, en dat de “huisgenoten van God” de mensen zijn die Christus willen volgen. “Huisgenoten zijn van God, het klinkt misschien al heel gauw gezellig en ook heel erg knus, lekker bij de Heer met de voeten bij de kachel. Er kan ons niks overkomen. Er kan ons niks gebeuren. Maar dat huisgenoot zijn van de Heer, broeders en zusters, betekent ook dat we ons kruis opnemen om Hem te volgen. Dat huisgenoot zijn van de Heer betekent dat we dichtbij Hem blijven en ook de moeilijkheden die wij ondervinden met Hem delen.” Dat geldt de apostelen van het eerste uur die hun leven gaven voor het evangelie. Het geldt ook de Martelaren van Gorcum die eeuwen later werden gedood vanwege hun geloof in de eucharistie en hun trouw aan de paus.

“Het is niet zonder betekenis, dat wij deze opening van de bedevaart vieren in de tijd van Pasen, in het licht van de verrijzenis. We zijn onderweg van Pasen naar Pinksteren”, preekt de bisschop. “We staan er niet zo bij stil, maar veel dingen die wij doen gebeuren juist in de kracht van de Heilige Geest. Als we ons geloof weten te bewaren, als we trouw blijven in ons gebed, als we ook nu weer op bedevaart gaan. En ook heel veel andere dingen die ten dienste van ons geloof worden gedaan gebeuren in kracht van de Heilige Geest, zoals de opbouw van dit bedevaartsoord, mensen die op vele plekken uit liefde de band onderhouden met de andere levende stenen door bezoekwerk, door aandacht en naastenliefde. ‘Huisgenoten van God’ is een prachtige titel, maar uiteindelijk is het meer een bestemming. Het is een prachtige aanduiding, maar bovenal ook een levensweg.”

De opening van het bedevaartseizoen werd uitgezonden als livestream: