Het is Nationale Roepingenweek van 1 tot en met 7 november

Door: Bisdom Rotterdam zondag 01 november 2020

Beeld uit de video.

Studenten van Vronesteyn gingen in gesprek over roeping en maakten daarvan een videoverslag

Voor het tweede jaar op rij wordt de Nationale Roepingenweek gehouden. Van zondag 1 tot en met zaterdag 7 november is er in elk bisdom en bij verschillende religieuze gemeenschappen een activiteit of speciale viering, waarin de roeping tot het priesterschap, het diaconaat en het religieuze leven centraal staat. In het bisdom Rotterdam gingen studenten van Vronesteyn in gesprek over roeping en maakten een videoverslag dat hier te bekijken is.

“We zijn op pad gegaan en hebben drie verschillende mensen gesproken om de eigenheid van hun roeping boven water te krijgen om zo te duiden hoe Christus in hun leven doorwerkt en hoe ze dit vormgeven”, vertelt priesterstudent Sander Verschuur. “We hebben gesproken met priesterstudent Benno van Croesdijk. We zijn naar het klooster van de Clarissen in Megen gereden voor een gesprek met zuster Maria Cristiana. En via Zoom heb ik gesproken met Sander van Aarle, leraar in het basisonderwijs.”

Benno van Croesdijk is de eerste die in de video aan het woord komt. Hij vertelt over het motto van ‘zijn’ kerk, de Sint Victorkerk in Waddinxveen in de parochie Sint Jan de Doper: door God en mens bewogen. “Als priesters en priesterstudenten mogen we dat zijn. We worden door God geroepen en mogen Hem dienen. We ervaren dat we geroepen worden in en door mensen en het zijn ook mensen waarvoor we de dingen doen die we doen.” Benno vertelt over zijn ervaringen in het diaconaal inloophuis de Jessehof in Delft en hoe je je roeping kunt onderscheiden.

“Mensen vragen: waarom wil je nou priester worden, dat is toch niet meer van deze tijd? Het verhaal van Samuel laat zien dat God blijft roepen.”

“Als ik nadenk over mijn roeping, denk ik vooral aan één bijbeltekst: het verhaal van Samuel (1 Samuel 3). Hij is in het heiligdom van de Heer en valt in slaap, en keer op keer roept God hem. Samuel weet niet zo goed wat hij moet doen. Hij gaat daarom naar Eli en vraagt: wat moet ik op God antwoorden? Er zitten verschillende dingen in dat verhaal die te maken hebben met roeping en die belangrijk zijn om mee te nemen als je denkt dat je roeping hebt. Het eerste is, dat het altijd God is die roept. Je kunt zelf nog zo graag priester willen worden of religieus, maar het is God, het is Jezus die roept. Dat betekent dus ook dat je bij jezelf moet nagaan: waarom wil ik dit nou eigenlijk?

“Het tweede dat uit het verhaal blijkt, is dat Samuel naar Eli gaat om te vragen wat hij moet antwoorden. Dat is een heel belangrijk punt, omdat zelf bedenken of je roeping hebt eigenlijk niet te doen is. Je hebt goede priesters nodig, religieuzen, of andere mensen in je omgeving met wie je kunt praten over je roeping, die je helpen daarover na te denken en die de juiste vragen stellen.”

“Het laatste is een stukje uit het verhaal waar staat: in die tijd kwam zoiets niet vaak voor. Er wordt nogal vaak gedacht tegenwoordig dat het raar is om roeping te hebben. Mensen begrijpen het niet meer zo goed en vragen: waarom wil je nou priester worden, dat is toch niet meer van deze tijd? Het verhaal van Samuel laat zien dat God blijft roepen en dat je net als Samuel erop mag vertrouwen dat wanneer je antwoordt op Gods roepstem, je ook altijd verder wordt geholpen en steeds weer opnieuw bevestigd wordt in je roeping. Je mag vertrouwen op je roeping en daarmee mag je verder gaan.”

Nationale Roepingenweek: bidden om roepingen

Doel van de Nationale Roepingenweek is het fundamentele belang van roepingen voor de Kerk te benadrukken. De week wordt gehouden rond het hoogfeest van de heilige Willibrord, die de patroonheilige is van de Nederlandse Kerkprovincie. Rector Patrick Kuipers, van de Utrechtse priesteropleiding en voorzitter van het nationale Roepingenoverleg (IRO), hoopt dat ook de parochiegemeenschappen in deze week aandacht zullen schenken aan de noodzaak van het gebed om roepingen. “Als we als gelovigen niet vragen om nieuwe roepingen, zal de Heer ze ook niet geven. Vandaar deze speciale gebedsestafette in de zeven bisdommen en bij de religieuzen. Willibrord is een blijvend voorbeeld, omdat ook hij in lastige omstandigheden moed bleef houden en het geloof verspreidde. Daarvoor zijn de komende jaren priesters, diakens en religieuzen broodnodig,” aldus Kuipers.