Hoe parochies langzaam open gaan: plannen bij een online kopje koffie

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 03 juni 2020

Afbeelding: website H. Nicolaasparochie

Hoe de H. Nicolaasparochie in Zoetermeer verder gaat na 1 juni

‘Wat hebt u gemist de afgelopen weken?’ Deze vraag kregen parochianen in Zoetermeer voorgeschoteld tijdens een online koffiemoment op Eerste Pinksterdag. Via het programma Zoom kwamen zij samen en gaf het pastoraal team uitleg over hoe de parochie H. Nicolaas langzaam weer open gaat binnen de grenzen van de coronamaatregelen.

“We vieren dit weekend het Pinksterfeest”, zegt pastoor Jaap van der Bie van de H. Nicolaasparochie tegen de parochianen die met een kop koffie achter hun laptop of tablet zijn aangeschoven na de online eucharistieviering. “Jezus beloofde dat Hij ons niet verweesd achter zou laten. Sinds 15 maart hebben veel parochianen zich verweesd gevoeld omdat zij niet naar de viering konden komen. De Heilige Geest van het Pinksterverhaal geeft hoop en nieuwe moed. Hij ademt ons open, want wat lange tijd niet mogelijk was, komt weer tot ons.”

De Nicolaasparochie kiest ervoor om vanaf 14 juni vieringen weer publiek toegankelijk te maken voor maximaal dertig personen. Dat is later dan de door de bisschoppen toegestane datum van 1 juni. “Het kost tijd om de hygiënemaatregelen goed door te voeren”, legt de pastoor uit. “We zijn nu bezig met schermen van plexiglas en kijken naar een soort pincet om bij het uitreiken van de communie geen contact te maken met de ontvanger. Ook is reserveren vooraf verplicht en er zal naar uw gezondheidstoestand worden gevraagd.”

“De veiligheid van ons allen is een gezamenlijke verantwoordelijkheid”, licht pastoraal werker Ella Feijen verder toe tijdens de online koffie. Ze vertelt ook waarom koren niet mogen zingen tijdens de vieringen: “Het is een voortschrijdende inzicht dat er met zingen een grotere reikwijdte ontstaat met kans op besmettingen. Dat heeft geleid tot de maatregel dat er in een viering één cantor mag zingen en er geen samenzang is. Met een cantor en een organist kunnen we prachtige muziek maken in een viering. Veiligheid moeten we iedereen gunnen en samen waarborgen.”

“We mogen als parochie trots zijn op de jongeren die zo actief aan de slag gingen in coronatijd.”

Op de poll met de vraag wat parochianen gemist hebben in coronatijd scoorde met 76% het gemis van de mede-parochianen het hoogst, gevolgd door de vieringen in de kerk met 69%. Pastoor Jaap van der Bie: “We kunnen concluderen dat mensen behoefte hebben aan gemeenschap, dat we samen kunnen vieren en kunnen delen. In coronatijd hebben we geprobeerd er alles aan te doen om verbonden te blijven. Er was een telefoonronde en er waren online gebedsmomenten en communicatie via Facebook.”

Diaken Ronald van Berkel vertelt hoe de jongeren op een creatieve manier in coronatijd een bijdrage leverden aan de parochiegemeenschap: “Zij hebben spandoeken opgehangen, waar kreten op staan om mensen een hart onder de riem te steken. Het is een uiting dat zij zich als jongeren van de parochie betrokken voelen bij de maatschappij. Daarnaast hebben ze kaartjes gemaakt en door de bus gedaan bij eenzame ouderen en hebben ze de huispaaskaarsen die in de paasnacht gezegend waren bij mensen thuis bezorgd. We mogen als parochie trots zijn op de jongeren die zo actief aan de slag gingen in coronatijd.”

Schermafdruk van het online koffiemoment

De impact van het coronavirus op de financiën van de parochie is groot. Diaken Ronald van Berkel: “De afgelopen maanden hebben we bijna €20.000 aan collecte-inkomsten gemist, omdat er geen vieringen in onze kerken waren, per weekend tussen de €1.000 en €2.000. Ook zijn er minder inkomsten aan kaarsengeld en misintenties, terwijl de kosten hetzelfde blijven.”

Hij legt uit dat niemand een gat in de begroting van €20.000 aan het begin van het jaar kon voorzien. “Nu hoop ik dat u thuis een mandje hebt staan, waarin u uw bijdrage van het collectegeld hebt opgespaard dat u anders zou geven aan de kerk. Ik hoop dat u het bedrag alsnog wilt overmaken om met elkaar parochie te kunnen zijn en blijven.”

“We zijn als parochiebestuur bezig geweest om digitaal doneren makkelijker te maken”, vertelt bestuurslid Marcel Legtenberg. “Er is een QR-code aangemaakt, als mensen de camera van hun mobiele telefoon daarop richten, verschijnt de mogelijkheid om te doneren via de eigen bankrekening in beeld. Ook komt er een knop op de website die volgens hetzelfde systeem werkt. Wanneer u een bedrag overmaakt komt het geld bij de Nicolaasparochie terecht.”

Tegen het einde van de Zoombijenkomst werd er nog een poll aan de deelnemers voorgelegd: ‘Kijk je ernaar uit om weer samen te vieren?’. 93% antwoordde daar volmondig ‘ja’ op, als het mag en alles weer veilig is, ‘liever vandaag dan morgen’.