Indiase pater Melvin over missie: “De hele wereld is onze parochie”

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 30 oktober 2019

Foto: Bisdom Rotterdam

Bekijk het Geloofsgesprek van zondag 27 oktober

Melvin Victor Tharsis is priester van de Sociëteit van het Goddelijk Woord (SVD) en gevormd en opgeleid in India. In het Geloofsgesprek op zondag 27 oktober vertelt hij Leo Fijen hoe hij missionaris werd. Hij wijst daarbij op het speldje dat hij draagt: het goddelijk woord gaat over de hele wereld.

“Missionarissen uit Europa hebben veel werk gedaan elders in de wereld. Nu ben ik hier en moet ik veel doen voor de missie van God”, vertelt hij. “Missie is het woord van God verkondigen in de hele wereld. De hele wereld is onze parochie.”

“Toen onze generaal-overste mij zei dat ik naar Nederland zou gaan, vertelde iemand me dat het moeilijk is het geloof te verkondigen in Nederland. Maar ik zie veel kansen.” Hij wijst op de natuur, waar de bomen hun bladeren laten vallen, maar daarna in de lente weer nieuw blad dragen.

Pater Melvin is nu 3,5 jaar in Nederland en dit is zijn eerste tv-interview. “Ja, dat is wel spannend. Maar God is altijd bij me. Jozua zegt: de Heer uw God is met u waar u ook gaat (Jozua 1, 9). Dat ervaar ik ook als ik bijvoorbeeld naar zieke mensen ga. Ik voel dat het God is die mij naar de mensen stuurt.”

Pater Melvin is positief gestemd: “In Nederland is er veel kans om geloof terug te brengen. Dat kan als ik bij de mensen ben. Luisteren is heel belangrijk. Als ik naar mensen luister, horen ze ook het woord dat ik voor hen heb en kan dat veel voor hen betekenen.”

Pater Melvin is werkzaam in Schiedam, Vlaardingen en Maassluis. De communiteit van de SVD in Schiedam, waar hij deel van uitmaakt, bestaat uit drie priesters. Naast pater Melvin is dat nog een priester uit India en een priester uit Vietnam.