Interview: De kracht van fondsenwerving (Kerkbalans 2017)

Door: Bisdom zondag 15 januari 2017

Emy Jansons maakte op verzoek van het bisdom Rotterdam vijf interviews met betrokkenen bij de actie Kerkbalans. Dit is deel 2. De interviews worden gepubliceerd in de aanloop naar de actie Kerkbalans 2017. Parochiebladen kunnen de artikelen desgewenst overnemen.

De actieperiode Kerkbalans 2017: zaterdag 21 januari t/m zondag 5 februari.

Wim Middendorp. (Foto: Emy Jansons)

Interview: De kracht van fondsenwerving

Kerkbalans is een belangrijke inkomstenbron voor parochies. Andere vormen van fondsenwerving kunnen de Kerkbalans aanvullen. Denk aan: een benefietconcert, rommelmarkt of tentoonstelling. Deze activiteiten leveren vaak niet alleen meer geld op, maar bevorderen ook de verbondenheid tussen parochianen.

Ondernemer Wim Middendorp is voorzitter van de beheercommissie van de kerk Maria en Johannes onder het kruis in Hoogvliet. Hij volgde de leergang communicatie en fondsenwerving bij het bisdom. Middendorp heeft geen lange historie als kerkbestuurder en keek met zijn frisse ondernemersblik naar de financiële situatie van zijn kerk en zag mogelijkheden: “Dan probeer je toch je capaciteiten in te zetten om te kijken of je daar wat mee kunt.”

Mogelijkheden

Wim Middendorp werd trekker voor fondsenwerving in zijn parochie HH. Nicolaas Pieck en Gezellen en riep mensen bijeen om te sparren over Kerkbalans en fondsenwerving: “In de eerste sessie hebben we geïnventariseerd wat iedereen al doet om fondsen te werven. Spijkenisse houdt bijvoorbeeld elk jaar een grote rommelmarkt met een opbrengst van veertien- a vijftienduizend euro. Wij hebben in Hoogvliet iedere maand een rommelmarkt. De ‘witte markt’ zoals we dat noemen. Dat levert ook vijf- a zesduizend euro op per jaar.”

Er kwamen ook nieuwe ideeën: “In Rhoon houden ze tentoonstellingen en concertuitvoeringen. Je kunt van alles bedenken om geld op te halen: loten verkoop, bloemschikcursussen. Wij hielden in onze kerk vorig jaar een gospelfestival. Dat was erg succesvol en voor herhaling vatbaar.”

Positief effect

De samenwerking tussen vrijwilligers bij het gospelfestival bleek ook voor de verbondenheid in de gemeenschap positief te werken: “Als je iets gezamenlijk doet voor de kerk, geeft dat een band. Je krijgt een breder netwerk en leert mensen beter kennen die je in de kerk wel regelmatig ziet maar niet spreekt.” Daarnaast zag Middendorp de interesse bij mensen toenemen voor wat er allemaal in de kerk gebeurt: “Als je ze erbij betrekt, merken ze dat de kerk niet alleen de viering op zondag is. Er zit zoveel omheen. Wat veel mensen niet zien, is bijvoorbeeld dat er ook schoongemaakt moet worden en dat er catechese is. Het is leuk als je dat óók zichtbaar kunt maken.”

“Als je iets gezamenlijk doet in de kerk, geeft dat een band.”

Kerkgebouw voor parochianen

Wim Middendorp vindt het van groot belang om het kerkgebouw in stand te houden: “Je hebt toch een plek nodig om het geloof te kunnen beleven, om elkaar en Christus te ontmoeten. We zien kerken om ons heen verdwijnen en het is bekend dat daarmee ook parochianen verdwijnen. We willen alleszins proberen om financiële middelen te hebben, zodat parochianen een kerkgebouw tot hun beschikking hebben en houden.”

Omgedraaid

“Uit de eerste vergadering over fondsenwerving in de parochie kwam ook naar voren dat de gelden voor een groot gedeelte van de parochianen moet komen. Dus we draaien de zaak ook om: hoe komen we aan meer parochianen?” Voor dat laatste is het volgens hem belangrijk om vanuit het pastoraat aandacht te besteden aan doelgroepen. Binnen de Kerkbalans gaat de parochiekern komend jaar ook voor het eerst aan de slag met doelgroepen, door gedifferentieerd Kerkbalansbrieven te sturen.

Het valt Wim Middendorp op dat veel mensen niet de juiste informatie hebben over de inkomsten van de parochie: “We horen vaak dat mensen denken dat de staat en het bisdom de parochiekosten betalen, ook het gebouw. Maar de staat betaalt niet, en het bisdom ook niet.” Wim Middendorp vindt het belangrijk om parochianen ervan bewust te maken dat faciliteiten ook geld kosten.

Wim Middendorp en een vrijwilligster in gesprek. (Foto: Emy Jansons)

Rendabele gebouwen

Naast geldwerving wil Middendorp het gebouw graag meer rendabel maken. De mogelijkheden hiervoor is hij aan het onderzoeken: “We kunnen, binnen de kaders die gelden voor het gebouw, de kerk en de bovenzaal misschien openstellen voor bepaalde doelgroepen.”

Richtlijn

Na de eerste vergadering over fondsenwerving in de parochie volgde een sessie met een Kerkbalansconsulent van het bisdom. De fondsenwervingsgroep legde zijn bevindingen aan de consulent voor en besprak hoe ze het beste verder konden gaan. Middendorp: “Je hoeft het wiel niet opnieuw uit te vinden. Je moet gebruikmaken van de kennis die bestaat en daar de dingen uithalen die je nodig hebt. Dan heb je al een richtlijn. En de plaatjes kleur je zelf in.”

Foto: Emy Jansons

• Gospelfestival
    Een groep vrijwilligers organiseerde in 2015 in de Mariakerk van de parochie HH. Nicolaas Pieck en Gezellen in Hoogvliet een gospelfestival. Een aantal koren zong gospelliederen, waaronder ook enkele Antilliaanse koren. Het was een gezellige en succesvolle actie met een netto opbrengst van ongeveer zestienhonderd euro.

• Geld uit afval
    De Mariakerk in Hoogvliet zoekt naar mogelijkheden om geld voor de kerk te genereren. Zo is de kerk aangesloten bij de gemeentelijke actie ‘afval loont’. Parochianen die afval zoals kranten en elektronica wegbrengen bij de gemeente, kunnen daar een klein bedrag voor laten bijschrijven op de collectieve rekening van de Mariakerk. De beheercommissie wil parochianen stimuleren hun afval bij de gemeente te brengen. Zo verdwijnt het geld niet in de vuilnisbak, maar heeft de kerk er ook nog wat aan.