Jongeren en bisschop spreken over zorg voor de schepping en over de heiligen

Door: Bisdom zaterdag 04 november 2017

Mozaïek van de heilige diaken Laurentius in de kerk Laurentius Buiten de Muren in Rome. (Foto: Ramon Mangold)

Maandelijkse eucharistieviering en ontmoeting Tour of Faith

Tijdens de maandelijkse Tour of Faith gaan jongeren en de bisschop in gesprek over actuele geloofsthema’s. In november is het thema: de heiligen die ons in geloof zijn voorgegaan. Eerder ging in oktober het gesprek over duurzaamheid en zorg voor de schepping.

De bijeenkomst op zondag 12 november vindt plaats in de St. Willibrord kerk in Bergschenhoek. Deze parochiekern maakt onderdeel uit van de parochie Christus Koning. Fredi Hagedoorn, medewerker jongerenpastoraat: “Het is de derde keer dat we in deze parochie te gast zijn. Eerder werd Tour of Faith in Nootdorp en ook een keer in Pijnacker georganiseerd. We zien dat het pastoraal team Tour of Faith steeds aangrijpt om de jongeren uit de hele parochie samen te brengen. Ook de pas aangestelde jongerenwerker, mevrouw Minh Thu Ko - Ho Sin, begeleidt en stimuleert het jongerenwerk in de parochie.”

Het geloofsgesprek wordt voorafgegaan door een eucharistieviering, waarin Mgr. Van den Hende hoofdcelebrant is. Voor de gelegenheid is een projectkoor samengesteld, dat de muziek zal verzorgen. Daarna is er tijd voor het geloofsgesprek en voor ontmoeting. Deze keer zal dat gaan over de heiligen die ons in geloof zijn voorgegaan.

“De paus legt een verbinding tussen de zorg voor het milieu en de evangelische opdracht om als christen de schepping zorgvuldig te beheren als ons gemeenschappelijk huis.”

Fredi Hagedoorn: “Bisschop Van den Hende leidt het onderwerp van het geloofsgesprek in. Daarna volgt dikwijls een geanimeerd gesprek tussen de aanwezige jongeren. Vorige maand in Krimpen aan den IJssel spraken de jongeren en de bisschop over de zorg voor de schepping aan de hand van Laudato si’, de encycliek van paus Franciscus. In het gesprek kwamen vele voorbeelden op tafel van de kleine dingen die je zelf kunt bijdragen aan een goed milieu. Een kleine handeling die een gedragsverandering vraagt, maar daarna als gewoonte goed vol te houden is, zoals het scheiden van afval. Ook spraken de jongeren positief over het voorstel van de paus om de zorg voor de schepping tot het achtste werk van barmhartigheid te benoemen. De paus legt daarmee een verbinding tussen de zorg voor het milieu en de evangelische opdracht om als christen de schepping zorgvuldig te beheren als ons gemeenschappelijk huis, dat we van God gekregen hebben.”

Tour of Faith is de maandelijkse jongerenontmoeting van jongeren en de bisschop, telkens op de tweede zondag van de maand. Jongeren van 16 tot en met 30 jaar zijn welkom om zich aan te sluiten, om andere jongeren te ontmoeten, samen eucharistie te vieren en hun geloof te verdiepen.