Jongeren en Mgr. Van den Hende in gesprek over de bisschoppensynode

Door: Bisdom woensdag 24 mei 2017

Paus Franciscus gaat tijdens de Wereldjongerendagen met jongeren door de heilige deur op Campus Misericordiae. (Foto: Ramon Mangold)

Bisschoppensynode met als thema ‘Jongeren, het geloof en de onderscheiding van de roeping’

Tijdens een ingelaste Tour of Faith gaat Mgr. Van den Hende op zondag 11 juni in gesprek met jongeren over de bisschoppensynode die in oktober 2018 wordt gehouden. Deze synode heeft als thema ‘Jongeren, het geloof en de onderscheiding van de roeping’. Op maandag 12 juni is er ook een extra Taakveldoverleg Jongeren & Leren in verband met de synode.

Paus Franciscus nodigt alle parochies uit om met jongeren in gesprek te gaan als onderdeel van de wereldwijde voorbereiding op de bisschoppensynode. Aan parochies wordt gevraagd een vragenlijst in te vullen en deze ook te bespreken met jongerengroepen. Het bisdom sluit zich daarbij aan tijdens deze extra bijeenkomst van Tour of Faith.

Tour of Faith is de maandelijks jongerenontmoeting in het bisdom Rotterdam. Elke tweede zondag van de maand komen de jongeren samen voor een eucharistieviering, waarin de bisschop hoofdcelebrant is. Daarna volgt een inhoudelijk thema en gesprek in groepen. De bijeenkomsten worden afgesloten met een gezamenlijke maaltijd.

Mgr. Van den Hende gaat graag met de jongeren in gesprek over de synode. “Ik vind het positief en toekomstgericht dat er een Bisschoppensynode gewijd gaat worden aan de jongere generaties”, vertelt hij. “Ik ben hoopvol dat deze Bisschoppensynode zal bijdragen aan de voortgang van het geloof en het verstaan van Gods roepstem en zijn bedoeling met ieders leven, tot opbouw van de Kerk en de verkondiging van het evangelie. Met oog voor God en voor de medemens zullen ook de jongere generaties in de Kerk in staat zijn om te zien waar het op aan komt (naar Filippenzen 1, 10).”

Tijdens de WJD zegent Mgr. Van den Hende de jongeren voor de pelgrimage naar Campus Miseridcordiae. (Foto: Ramon Mangold)

De vragen die aan pastorale teams en jongeren worden gesteld, zijn opgenomen in het Voorbereidend Document. Tijdens het Taakveldoverleg Jongeren & Leren wordt hierop ingegaan. Voor het Taakveldoverleg zijn de leden van het overleg uitgenodigd en de moderatoren van de pastorale teams in het bisdom Rotterdam.

De Nederlandse Bisschoppenconferentie verstuurt het Voorbereidend Document via de bisdommen aan de pastorale teams in de parochies. Eind april werd het document op de website van het bisdom Rotterdam geplaatst en daarna verzonden aan de pastorale teams. Pastorale teams leveren de antwoorden op de vragenlijst eind juni in bij het eigen bisdom. De bisdommen maken een samenvatting van de antwoorden en sturen deze door aan het Secretariaat van de Nederlandse Kerkprovincie. De resultaten worden verwerkt tot één document dat vanuit Nederland aan het Algemeen Secretariaat van de Bisschoppensynode wordt verzonden. Overigens zet het Algemeen Secretariaat van de Bisschoppensynode in Rome eind mei 2017 via een eigen website ook een online enquête uit, die jongeren uit de hele wereld in kunnen vullen.

De Bisschoppensynode is een ontmoeting van bisschoppen uit de hele wereld. De synode biedt de gelegenheid tot onderlinge uitwisseling over belangrijke onderwerpen in Kerk en wereld en is tevens bedoeld om te komen tot raad en advies aan de paus. Een Gewone Bisschoppensynode vindt doorgaans om de drie jaar plaats. Daarnaast kan de paus besluiten een Bijzondere Bisschoppensynode bijeen te roepen. De Bisschoppensynode werd ingesteld op 15 september 1965 door paus Paulus VI. De bisschoppen die toen deelnamen aan het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) hadden hiertoe de wens uitgesproken.

Tour of Faith op zondag 11 juni vindt plaats in de HH. Laurentius en Elisabeth Kathedraal vanaf 15.00 uur (eucharistieviering en aansluitende ontmoeting).