Jongeren in coronatijd: 400 pannenkoeken voor ouderen en online tienercatechese

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 07 mei 2020

Tienergroep Rock Solid Westland

Hoe jongeren van coronatijd een zinvolle tijd maken

In de parochies zoeken ook jongeren naar creatieve wegen om van deze coronatijd een zinvolle tijd te maken. Zo bakte de jongerengroep van de Bernadetteparochie in Rotterdam meer dan 400 pannenkoeken voor ouderen in de buurt. De tieners van Rock Solid Westland spreken voorlopig online af voor een dynamisch catecheseprogramma.

“De tieners vroegen zelf of ze elkaar konden zien en spreken toen school niet meer doorging door de coronamaatregelen”, vertelt Margrit Stijger. Ze is samen met diaken Walther Burgering begeleider van de tienergroep Rock Solid Westland. “De eerstvolgende bijeenkomst zijn we gelijk online gegaan en nu blijven we voorlopig iedere eerste woensdag van de maand via Skype samenkomen. Je moet dan wel creatief met het programma omgaan, maar het kan wel.”

Margrit vraagt de tieners om vooraf spullen klaar te leggen voor de spelletjes en opdrachten. “Vanavond gaat het over Maria en vragen we hen een beeldje of afbeelding van Maria klaar te zetten. Bij Maria hoort ook een kaarsje aansteken, en we willen een woordweb gaan maken met wat de tieners al weten over de moeder van God. Daarnaast gaan we het hebben over rozenkrans bidden en we laten ze zelf een tientje van de rozenkrans knutselen. Vooraf hebben we hen een lijst gegeven met alles wat ze klaar moeten zetten voor deze avond.”

De sociale kant van de tienergroep vindt Margrit ook heel belangrijk. “Vooraf praten we altijd een kwartiertje bij over hoe het met iedereen gaat. Nu nemen we daar iets meer de tijd voor, omdat het online langzamer gaat, maar ook is het belangrijk dat ze even hun verhaal kwijt kunnen met alles wat er nu speelt rond het coronavirus.”

“Ik kom graag in Lourdes waar Maria aan Bernadette verschenen is. Het is voor mij een plek van thuiskomen. Die ervaring neem ik mee de Rock Solid-avond in en vertel er iets over aan de tieners.”

“Rock Solid is een heel actief concept”, vertelt Margrit Stijger over het programma dat ze nu twee jaar met de tienergroep in het Westland volgt. “Met spelletjes en opdrachten raken tieners bekend met een gelovig thema. Ook wordt uit de Bijbel gelezen en een overweging gehouden. Rock Solid heeft enkele speciale programma’s voor katholieke tienergroepen. In april ging het over de paus en de hiërarchie in de Kerk. Deze meimaand gaat over Maria.”

Met Maria heeft Margrit zelf een sterke band. “Ik kom graag in Lourdes waar Maria aan Bernadette verschenen is. Het is voor mij een plek van thuiskomen. Die ervaring neem ik mee de Rock Solid-avond in en vertel er iets over aan de tieners. Bijvoorbeeld dat als je bidt, je je direct tot God kunt richten of via Maria. Ik richt me graag tot Maria in gebed. Zij brengt mijn gebeden weer bij God.”

De Rock Solid-groep in het Westland kwam voor de corona-uitbraak maandelijks samen op de pastorie van de Onze-Lieve-Vrouw van Goeden Raadkerk in Honselersdijk. “Online kun je wel een aantal elementen uit het programma doen, soms in aangepaste vorm”, zegt Margrit. “Maar voor de spelletjes is het lastig, zeker als het om estafettespelletjes gaat. Die kunnen nu gewoon even niet. Zodra het mag en kan, willen we weer samenkomen op de pastorie. Tot die tijd blijven we elkaar online ontmoeten.”

Jongere bakt pannenkoeken.

De jongerengroep van de Bernadetteparochie in Rotterdam steekt in coronatijd de handen uit de mouwen om pannenkoeken te bakken voor ouderen in de omgeving. “Veel oudere parochianen zitten door de coronamaatregelen thuis. Ook naar de kerk gaan op zaterdagavond of zondag is niet meer mogelijk, net als deelnemen aan de seniorenactiviteiten van onze parochie”, vertelt pastoraal werkster Desiree Buhler die de jongerengroep begeleidt.

Ze zette de pannenkoekenactie op om de ouderen een hart onder de riem te steken. “De pannenkoeken zijn voor ouderen die nu wat eenzamer zijn”, zegt een jonge bakster in de video van de actie die gemaakt is door OPEN Rotterdam. Of ze de pannekoeken ook geproefd heeft? “Ja, de mislukkelingen hebben we geprobeerd, en ze smaken lekker”, zegt ze met een glimlach.

Veertien jongeren bakten uiteindelijk meer dan 400 pannenkoeken die op zo’n 160 adressen in Overschie, Schiebroek en Hillegersberg werden bezorgd. De ouderen zijn verrast door de actie. “Pannenkoeken? Voor mij?” reageert een oudere meneer als hij het tasje met pannenkoeken overhandigd krijgt van de jongere die ze zelf gebakken heeft. “Dat is wel heel lekker zeg, en heel lief. Het beste voor jullie, en alle andere mensen die jullie helpen!”

Bekijk hier de video van Open Rotterdam over de pannenkoekenactie vanuit de Bernadetteparochie: