‘Kerstmis in moeilijke omstandigheden’: Bisschop in Geloofsgesprek

Door: Bisdom Rotterdam zondag 19 december 2021

Geloofsgesprek op NPO2 over duisternis en het licht van Christus

Op de vierde zondag van de Advent was bisschop Van den Hende te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek op NPO2. De bisschop ontstak de vierde kaars van de adventskrans: “Het licht op de krans groeit van week tot week. Het is een belangrijke uitdrukking van ons geloof dat in de duisternis het licht van Christus komt. Mensen hebben heel verschillende redenen om duisternis te ervaren. Dat kan gaan om het wereldwijde coronavirus, ziekte, armoede of ook zorgen over onze wereld met zoveel vluchtelingen, meer dan ooit.”

“Het groeiende licht van de adventskrans is een teken dat de Heer komt en in onze wereld zijn leven met ons deelt. Dat is iets wat met de adventskrans heel sterk tot uitdrukking wordt gebracht.” De bisschop spreekt niet alleen over de adventskrans. Hij laat ook de ‘gespreksstarter’ zien die in het bisdom Rotterdam werd gemaakt voor de voorbereiding van de synode ‘Voor een synodale Kerk: communio, participatio, missio’.

“Het is geen krans, maar hoort wel bij die vier kaarsen die we ontsteken. We gaan Kerstmis vieren, het licht van Christus, de menswording van God in deze wereld. Als wij Christus toebehoren en het kerstfeest vieren, betekent dat dat we ook zelf dat licht in ons hart mogen sluiten. Daar hoort dan bij dat we trouw zijn aan zijn verkondiging, trouw zijn aan het vieren van de sacramenten en zijn vrede ontvangen, en trouw zijn aan zijn liefde en die verspreiden in caritas en diaconie.”

“Ook als deuren dicht zijn, is het hart van God open en mogen wij ons hart openen voor de Verlosser die komt.”

De bisschop vervolgt: “In wezen licht in het kerstevangelie ook die drievoudige zending op. Namelijk waar de engelen zingen ‘Eer aan God in de hoge’, daar is sprake van liturgie. Waar zij verkondigen ‘Heden is u een Redder geboren’ verkondigen ze de Verlosser. En daar waar allereerst de herders op bezoek mogen komen, gaat het om mensen die in die tijd aan de rand van de samenleving stonden. De boodschap werd het eerst aan hen gebracht. Zo is in het kerstevangelie heel duidelijk ook de drievoudige zending aanwezig: de Heer dienen, de Heer vieren en de Heer verkondigen.”

Voor het tweede jaar wordt vanwege de coronamaatregelen Kerstmis anders gevierd dan voorheen, zonder publieke kerstnachtmis. Met vierkerstmis.nl roepen de gezamenlijke bisschoppen op Kerstmis zo goed mogelijk te vieren. Bisschop Van den Hende: “De massaliteit is er niet en de onbezorgde sfeer ook niet. Maar ook in de ernst van het leven, waarin we nu door corona erg bepaald zijn, kunnen we zien wat de essentie is van Kerstmis. God maakt zich klein voor ons. Hij komt naar ons toe. En ook als deuren dicht zijn, is het hart van God open en mogen wij ons hart openen voor de Verlosser die komt. Dat vieren we met Kerst. En dat betekent dat Kerst misschien in zijn eenvoud zoals het nu gevierd wordt, wel meer lijkt op de omstandigheden van de stal van Bethlehem.”

“God is mens geworden zonder eer, zonder allerlei faciliteiten, in hele eenvoudige omstandigheid. En als Kerk kunnen we zeggen dat we in die eenvoudige omstandigheden, waar we als Kerk steeds meer mee te maken hebben, trouw kunnen zijn aan de verkondiging van Christus, trouw kunnen zijn aan het gebed en de liturgie, en trouw kunnen zijn aan zijn liefde door onze naasten te helpen, dichtbij en ver weg. Dus in armoede houdt de zending van de Kerk niet op en de vitaliteit wordt dan misschien nog wel duidelijker dan ooit tevoren.”