Kerstposter 2019 van de NKSR voor basisscholen

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 november 2019

God verbindt zich met kwetsbare mensen

Rond de herfstvakantie ontvingen katholieke basisscholen een kerstposter met daarbij een lespakket voor de Advent. Hiermee ondersteunt de Nederlandse Katholieke Schoolraad (NKSR) de scholen bij de voorbereiding op Kerstmis. De poster werd ook verstuurd aan parochies.

De afbeelding op de kerstposter is het schilderij 'Een vredige Kerst' van kunstenaar Sjef Hutschemakers. Deze Limburgse kunstenaar heeft veel schilderijen en glas-in-loodramen gemaakt voor kerken. De NKSR heeft dit schilderij met de dieren rond de kribbe gekozen als een verwijzing naar de heilige Franciscus, die geldt als bedenker van de kerststal. De kerstafbeelding vol dieren verwijst ook naar duurzaamheid. Eerder dit jaar stond de Week van het Katholiek Onderwijs (30 september tot en met 4 oktober) in het teken van duurzaamheid.

“De weken waarin we toeleven naar het feest van de geboorte van Jezus Christus zijn voor katholieke scholen een bijzonder rijke tijd”, onderstreept de NKSR op zijn website. Het lesmateriaal dat de scholen ontvingen is daar te downloaden.

In het materiaal heeft Maria, als (aanstaande) moeder van Jezus een belangrijke rol. Het materiaal voor de midden- en bovenbouw vertelt dat er in de hele wereld miljoenen moeders en vaders zijn die hun kind niet de veiligheid en de kansen kunnen geven die ze zouden willen geven: “Door gebrek, ziekte en geweld zijn kinderen en hun ouders kwetsbaar. Ook het kerstverhaal begint met een kwetsbare moeder. Een jonge vrouw, eigenlijk nog een meisje, reist op een ezeltje naar Betlehem. In een stal wordt haar kind geboren. Het verhaal laat zien hoe God zich verbindt met kwetsbare mensen.”

Doordat het materiaal breed beschikbaar is, kunnen katholieke basisscholen en parochies de voorbereiding op Kerstmis ook samen vormgeven. Ook op de website van de Vastenactie werd het materiaal geplaatst.