Laatste eucharistieviering in de OLV Hemelvaartkerk te Gouda

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 04 februari 2021

Beeld uit de livestream van de parochie.

Bisschop Van den Hende celebreert de mis voordat de kerk aan de eredienst wordt onttrokken

Op 31 januari werd voor de laatste keer de eucharistie gevierd in de OLV Hemelvaartkerk te Gouda. De kerk wordt aan de eredienst onttrokken. Bisschop Van den Hende was hoofdcelebrant in de viering. Pastoor Van Klaveren van de Parochie Sint Jan de Doper concelebreerde. Diaken Schuurmans assisteerde en ook pastoraal werker Lijesen was aanwezig. Naast de lector en de cantor kon slechts een klein aantal gelovigen bij de viering aanwezig zijn. Veel parochianen moesten de viering volgen via de livestream van de parochie. Dat kon ook op een scherm in de H. Joseph kerk in Gouda. Daar vierden dertig aanwezigen op deze manier de laatste eucharistieviering op afstand mee.

De eerste steen van de kerk werd gelegd in 1980 en op 20 december 1982 werd het voltooide gebouw gewijd door Mgr. Simonis, de toenmalige bisschop van Rotterdam. “Het is niet eenvoudig om een kerk te verlaten. En we weten allemaal, als je een kerk bouwt, is dat niet om hem na een aantal decennia al weer te verlaten. Op verschillende plekken in ons bisdom en daarbuiten maken mensen dat momenteel mee”, preekte bisschop Van den Hende. “We verlaten deze plaats in Gouda niet omdat hij niet voldoet, omdat het geen thuis kan zijn, of omdat het geen echte kerk is. Maar omdat we verder moeten trekken en onze krachten opnieuw in geloof moeten bundelen en bijeen brengen.”

Die kracht bundelen “gaat niet alleen over onze eigen kracht”, aldus de bisschop. “Telkens als wij de Schrift lezen en het Woord van God openslaan en het horen, telkens als wij de eucharistie vieren en de Heer in ons midden ontvangen, laten we ook zien dat onze kracht in Hem gelegen is die onze God is, dat zijn belofte blijft ook als wij kerken bouwen en afbreken, en op weg blijven gaan.”

“Kleiner worden betekent niet dat de Heer ons loslaat. Een kerk sluiten betekent niet dat de Heer ons de rug toekeert.”

“Mogen we bidden dat we open blijven staan voor de toekomst met de Heer. Dat Hij ons blijft raken met zijn liefde en trouw, opdat wij elkaar niet loslaten, maar elkaar in zijn Naam vasthouden, niet verloren lopen, maar de weg van de Heer blijven gaan. Daar is veel voor nodig. Niet alleen onze eigen kracht. Zelfs niet alleen de kracht die we elkaar kunnen schenken en de bemoediging die we elkaar kunnen geven. Maar bovenal vraagt het dat we blijven bidden om uitkomst van de Heer. Kleiner worden betekent niet dat de Heer ons loslaat. Een kerk sluiten betekent niet dat de Heer ons de rug toekeert. Mogen we blijven geloven, dat waar de Heer in de woestijn zijn liefde liet gelden, Hij ook in de woestijn van ons leven zijn trouw en liefde en genade laat blijken in ons hart, in onze omgang met elkaar, in onze getuigenis voor de mensen om ons heen. Want dat blijft onze opdracht als Kerk: te getuigen van de Heer die leeft, te getuigen van zijn liefde die sterker is dan de dood.”

In processie werd aan het eind van de viering het heilig Sacrament weggedragen, voorafgegaan door het evangelieboek, de altaarsteen en het bijzondere 19e-eeuwse zilveren Mariabeeld dat de parochie rijk is. Deze krijgen een plek in de H. Joseph kerk in Gouda.