Lees het kerstnummer van Tussenbeide nu ook online

Door: Bisdom Rotterdam maandag 18 december 2023

Tussenbeide wordt vanwege Kerstmis extra verspreid en is ook online te lezen

Het kerstnummer van Tussenbeide is eerder deze maand verspreid naar parochies. Vanwege Kerstmis gebeurde dit in overleg met parochies in een grotere oplage van 55.000 exemplaren. Het bisdommagazine wordt bezorgd met het parochieblad of uitgereikt in de kerk. Het kerstnummer van Tussenbeide is nu ook online te lezen.

In het blad is onder meer een artikel opgenomen over paus Franciscus en de kerststal. In 2019 schreef de paus een apostolische brief: Admirabile signum (Het wonderschone teken van de kerststal). Hij schrijft daarin over de betekenis van de kerststal.

Het is in 2023 precies 800 jaar geleden dat de heilige Franciscus het initiatief nam tot de eerste kerststal. Dat begon met een os en een ezel bij de kribbe.

Sinds de Franciscaanse oorsprong nodigt “de kerststal ons uit om de armoede te ‘voelen’ en ‘aan te raken’ die Gods Zoon op zich nam bij de menswording”, schrijft de paus. “Het vraagt ons Hem te ontmoeten en Hem te dienen door barmhartigheid te tonen aan onze broeders en zusters die in de grootste nood verkeren.” Over de herders zegt hij: “Het zijn de nederigen en de armen die de gebeurtenis van de menswording begroeten.” Hun aanwezigheid herinnert eraan dat “God mens is geworden omwille van hen die zijn liefde het hardst nodig hebben en die Hem vragen om naar hen toe te komen.”

Vanaf de kribbe verkondigt “Jezus op een zachtmoedige maar krachtige manier de noodzaak om te delen met de armen als de weg naar een meer menselijke en broederlijke wereld, waarin niemand wordt uitgesloten of gemarginaliseerd.”

Het is wanneer we het beeld van het Kind Jezus in de kribbe plaatsen, dat de kerststal tot leven komt, zegt paus Franciscus. “Het lijkt onmogelijk, maar toch is het waar: in Jezus was God een kind en op deze manier wilde Hij de grootsheid van zijn liefde openbaren: door te glimlachen en zijn armen voor iedereen te openen.”

De kribbe stelt ons in staat om deze unieke en ongeëvenaarde gebeurtenis, die de loop van de geschiedenis veranderde, te zien en aan te raken, “maar het laat ons ook nadenken over hoe ons leven deel uitmaakt van Gods eigen leven.”

De kerststal maakt deel uit van het kostbare maar veeleisende proces van het doorgeven van het geloof, concludeert paus Franciscus. “Vanaf onze kindertijd en in elke fase van ons leven leert het ons Jezus te aanschouwen, Gods liefde voor ons te ervaren, te voelen en te geloven dat God bij ons is en dat wij bij Hem zijn.”

Foto: Ramon Mangold