Mgr. Van den Hende: “Een pelgrimstocht laat altijd een bijzondere herinnering na

Door: Bisdom woensdag 25 januari 2017

Mgr. Van den Hende in de Friezenkerk in Rome. (Foto: Ramon Mangold)

Het bisdom Rotterdam telt vele gelovigen, parochies en kerken. De band van het geloof maakt ons tot een netwerk.

“Een pelgrimstocht, op weg gaan in geloof, laat altijd een bijzondere herinnering in je leven achter.” Dit zegt Mgr. Van den Hende op dinsdag 24 januari in Lisse. Op deze avond vindt in het Paus Franciscus Huis de eerste informatiebijeenkomst plaats voor de bisdombedevaart (oktober 2017). “Een bedevaart is een plaats om samen te bidden, onderweg te zijn in geloof en te vertellen van je geloof. Tijdens een bedevaart praat je meer met elkaar, je vertelt elkaar meer over je hoop, je vertrouwen, je zorgen en verdriet.”

De bisschop legt uit dat de bedevaart een vervolg is op het 60-jarig jubileum dat het bisdom viert (2 februari 2016 - 2 februari 2017). Het bisdom Rotterdam telt vele gelovigen, parochies en kerken. Mgr. Van den Hende: “Zonder dat we elkaar persoonlijk allemaal kennen, zijn we een netwerk van liefde. De band van het geloof maakt ons tot een netwerk. Christus zelf nodigt ons daarvoor uit.”

"De bedevaart is geen punt achter het jubileum, maar een dubbele punt. Ik hoop dat we van deze reis naar Rome tientallen jaren de vruchten mogen plukken."

De bedevaart is een dubbele punt

“Rome is niet een plechtige afsluiting van ons jubileum, maar een manier om ons geloof te verdiepen. In Rome zullen we bijzondere plekken bezoeken, zoals de graven van de apostelen Petrus en Paulus en diaken Laurentius. De heilige Laurentius is de patroonheilige van het bisdom. Hij diende als diaken aan de tafel van het altaar en aan de tafel van de armen om zijn diaconale werk te doen.”

“De bedevaart is geen punt achter het jubileum, maar een dubbele punt. Ik hoop dat we van deze reis naar Rome tientallen jaren de vruchten mogen plukken. Vruchten van geloof en gemeenschapszin, van vertrouwen dat we bij Christus mogen horen ook als mensen daar tegenwoordig verbaasd over met de ogen knipperen. We mogen ieder persoonlijk vanuit ons eigen geloof ja zeggen tegen de Heer en zijn evangelie. Het is een belangrijke stap als we deze reis samen maken, ook voor degenen die thuis blijven, die ons hun gebeden meegeven, en die na afloop willen weten wat we mee hebben gemaakt.”

Persoonlijke videoboodschap bisschop

Mgr. Van den Hende nodigt gelovigen in het bisdom van harte uit om mee te gaan op deze bedevaart. In een persoonlijke videoboodschap vertelt hij waarom deelnemen zo de moeite waard is. Deze video wordt op korte termijn op het YouTube-kanaal van het bisdom Rotterdam geplaatst.