Mgr. Van den Hende: “God zelf spreekt je aan en geeft je een taak”

Door: Bisdom Rotterdam maandag 15 april 2019

Op Palmzondag zegende de bisschop de palmtakjes. (Foto: Ramon Mangold)

Geloofsgesprek met de bisschop op Palmzondag

“In de Goede Week herdenken we het lijden en sterven van de Heer. We noemen deze week ‘goed’, omdat we in deze week net als op Goede Vrijdag verder kijken dan zijn sterven. Want op paasmorgen wordt de Heer herkend door zijn leerlingen als de verrezen Heer.” Op zondag 14 april, Palmzondag, is Mgr. Van den Hende te gast bij Leo Fijen in het Geloofsgesprek. De bisschop vertelt over de Goede Week, het vieren van de sacramenten én over het Jaar van de Roepingen dat het bisdom Rotterdam viert.

“Als Jezus sterft aan het kruis, lijkt het alsof de liefde van God een doodlopende weg is”, vertelt de bisschop. “Veel mensen ervaren een doodlopende weg als ze zien hoeveel oorlog en geweld er zijn in de wereld en als ze in hun persoonlijk leven sterven meemaken of ernstige ziekte. Dan zou je kunnen zeggen: wat ik ook aan liefde geef of ontvang, dat kan nooit op tegen die duisternis. Maar de Heer weet wat lijden is, Hij staat naast ons en opent de weg ten leven. Pasen is ons belangrijkste feest. De Goede Week wordt bekroond met de liefde van Christus die overwint.”

“Je mag geloven dat de Heer net zo dicht bij ons is als bij de leerlingen van het eerste uur”, aldus de bisschop. “Op de eerste plaats is het belangrijk dat we geloven dat de Heer leeft. Hij is degene die ons roept. Het woord ‘mis’ komt van ‘missio’. Je wordt uitgezonden, nadat je bent gevoed en gesterkt door de Heer in de eucharistie. De Heer leeft en roept ons hier en nu en maakt ons door de eucharistie bekwaam.”

Naast de eucharistie noemt de bisschop ook de andere twee initiatiesacramenten, de doop en het vormsel, en hij geeft aan hoe de sacramenten je sterken in je geloof: “In het bisdom Rotterdam hebben we dit jaar een bijzonder themajaar, het Jaar van de Roepingen. Dat staat bewust in het meervoud. Waarbij je als gedoopte, die gesterkt is door de Geest en steeds weer gevoed mag worden in de eucharistie, ook geroepen bent om zelf bij te dragen aan de zending van de Kerk, met je eigen gaven en talenten.”

‘Al deze dingen hebben te maken met geroepen zijn door de Heer. Hij roept ons hier en nu.’

“Doen waartoe de Heer je roept, kan zijn als priester of diaken en als gehuwde of religieus. Het kan ook zijn met de vele andere taken die de Heer je geeft. Ga maar eens staan als christen in het onderwijs. En wat betekent het om katholiek te zijn in de zorg en de wereld van de ziekenhuizen? Wat betekent het als je katholiek bent en met de Heer in je hart dienstbaar bent in de politiek of de handel? Al die dingen hebben te maken met geroepen zijn door de Heer. Hij roept ons hier en nu.”

Roeping is niet iets van één moment. Mgr. Van den Hende: “Je mag steeds opnieuw je roeping weer aanvaarden: dit is mijn taak, hier is mijn leven voor bestemd en hierdoor ben ik ook in staat om beschikbaar te zijn voor het geheel.”

Vanwege het Jaar van de Roepingen reikt de bisschop parochies voor de paaswake een kaart aan met de drie initiatiesacramenten. Daarop kunnen mensen na de paaswake invullen wanneer en waar ze deze sacramenten hebben ontvangen, in welke kerk en in welke parochie. Mgr. Van den Hende: “Op grond van die drie sacramenten mag je heel bewust beseffen: De Heer roept mij op grond van deze geschenken die ik gekregen heb en die mijn leven veranderen, die mij deel laten zijn van het leven van de Kerk. De Heer roept mij met deze drie sacramenten om ‘ja’ te zeggen en: hier ben ik.”

“Ik hoop dat veel mensen dat ook zullen doen. Niet alleen een ‘hier ben ik, want ik geloof het wel’. Maar ook: hier ben ik, ik sta ervoor open en mijn hart is erop gericht. En dat je dan opnieuw, alsof het nieuw is, kunt beginnen aan de taak die je gekregen hebt. Niet in je eentje, maar in gezamenlijkheid met anderen die ook geroepen zijn.”

‘God zendt jou op weg om met zijn evangelie in je hart eropuit te trekken.’

Gevraagd naar het waarom van dit themajaar, vertelt de bisschop over de vruchten ervan. “In het Jaar van de Barmhartigheid, dat wereldwijd werd gehouden op initiatief van paus Franciscus, bijvoorbeeld zijn veel mensen opnieuw het woord barmhartigheid als kernwoord van het evangelie gaan waarderen en ook gaan zien dat de barmhartigheid Gods grondslag is en tegelijkertijd in de werken van barmhartigheid onze arbeid mag zijn. Dat zie ik ook wel gebeuren met een jaar zoals het Jaar van de Roepingen."

“Mensen beseffen zich meer dat het God zelf is die hen aanspreekt en die een taak geeft. God zendt jou op weg om met zijn evangelie in je hart eropuit te trekken. En dan zie je dat mensen, dat moet ik steeds weer constateren, in het gesprek met elkaar die woorden als ‘roeping’ en ‘barmhartigheid’ overnemen en ook het besef dat God bij een roeping het nodige in je hart legt. Die woorden gaan deel uitmaken van ons geloof of vocabulaire. En op die manier geven woorden een stem aan de bezieling die ons gegeven is en waar we ons helaas niet altijd van bewust zijn. We mogen er samen aan bouwen om het weer tot onze gezamenlijke rijkdom te maken en fundament van ons leven.”