Mgr. Van den Hende: Pinksternoveen in het Jaar van Gebed

Door: Bisdom woensdag 09 mei 2018

Foto: Ramon Mangold

Negen dagen van gebed op weg naar Pinksteren

Donderdag 10 mei is het feest van de Hemelvaart van Christus. Daarmee begint de laatste etappe van de Paastijd: de negendaagse op weg naar Pinksteren. Met Pinksteren viert de Kerk de komst van de Heilige Geest. Mgr. Van den Hende biedt parochianen in het bisdom in het Jaar van Gebed een pinksternoveen aan: “De periode van negen dagen (=noveen) geeft ons de gelegenheid om heel bewust te bidden om de komst van de Geest: in ons hart, in de kerk en in onze wereld.”

“Jezus Christus laat zijn Kerk niet in de steek. We mogen steeds weer met vertrouwen vragen om de bijstand van de Heilige Geest, de gaven en de talenten van Gods Geest verwelkomen. Na de verrijzenis en hemelvaart van Jezus is de Heilige Geest voortaan onze gids en helper”, aldus de bisschop.

De noveen helpt om biddend op weg te gaan van Hemelvaart naar Pinksteren. Mgr. Van den Hende: “Als wij ernst maken met het uitzien naar de kracht van de Heilige Geest, dan is dat een uiting van geloof in Jezus en zijn belofte. Het noveengebed bewerkt dat wij werkelijk openstaan voor de hulp van God, omdat we durven vragen om de kracht en leiding van de Heilige Geest: voor onszelf, voor de Kerk als netwerk van liefde en voor allen in onze wereld.”

Het dagelijkse gebed vraagt: “Kom, Heilige Geest, vervul het hart van uw gelovigen en ontsteek in ons het vuur van uw liefde. Zend uw Geest uit en alles zal worden herschapen: en Gij zult het aanschijn van de aarde vernieuwen. God, Gij hebt de harten van de gelovigen door de verlichting van de Heilige Geest onderwezen; geef dat wij door die Heilige Geest de ware wijsheid mogen bezitten en ons altijd over zijn vertroosting mogen verheugen. Amen."

Het gebed wordt elk van de negen dagen voorafgegaan door een korte tekst ter bezinning over de Heilige Geest als de Geest van de waarheid, als trooster en helper, de Geest van wijsheid en verstand, de Geest van sterkte. De teksten gaan daarnaast ook over de Heilige Geest en gebed, de sacramenten, de Kerk, de Geest die dichtbij ons is en die ons aanraakt en inspireert, en over de gaven van de Heilige Geest.