Nationale bedevaart: naar Rome in jubeljaar 2025

Door: Rkkerk.nl vrijdag 17 maart 2023

Nederlandse pelgrims in Rome tijdens het heilig jaar van barmhartigheid 2016. (Foto: Ramon Mangold)

De nationale bedevaart vindt plaats in de meivakantie van 2025

Paus Franciscus nodigt gelovigen uit om als Pelgrims van hoop naar Rome te komen in het Jubeljaar 2025. De bisschoppen van Nederland willen gezamenlijk met pelgrims uit de zeven Nederlandse bisdommen op deze uitnodiging ingaan. In de meivakantie, in heel Nederland is deze van 26 april tot en met 4 mei 2025, wordt daarvoor een nationale bedevaart georganiseerd naar Rome.

De voorbereidingen voor deze bedevaart zijn inmiddels in gang gezet. De organisatie is door de bisschoppen toevertrouwd aan het Landelijk Platform Bedevaarten, waarin alle Nederlandse bisdommen vertegenwoordigd zijn. In aanloop naar het Jubeljaar werkt het platform de organisatie van deze bijzondere bedevaart verder uit. De data worden nu bekend gemaakt, zodat belangstellenden deze alvast kunnen noteren in de agenda.

Het thema voor het Jubeljaar 2025 is Pelgrims van hoop. Een jubeljaar wordt in de Katholieke Kerk om de 25 jaar gevierd. Het meest recente gewone jubeljaar vond plaats in 2000. Een Jubeljaar is “gewoon” als het na de gebruikelijke periode van 25 jaar valt, en “buitengewoon” wanneer het wordt afgekondigd voor een buitengewone gebeurtenis. Voor 2016 riep paus Franciscus bijvoorbeeld een Buitengewoon Heilig Jaar van Barmhartigheid uit (8 december 2015 - 20 november 2016).

Nederlandse pelgrims in Rome in 2016 op weg naar de Sint-Pieter. (Foto: Ramon Mangold)