Nieuw seizoen voor Tour of Faith

Door: Bisdom Rotterdam woensdag 27 september 2023

Foto’s: Bisdom Rotterdam

Herkenbaar zijn als vrienden en leerlingen van de Heer

Ruim veertig jongeren kwamen op zondag 24 september samen voor de Tour of Faith in de H. Mariakerk in Hoogvliet (parochie H. Nicolaas Pieck en Gezellen). Het was de eerste Tour of Faith na de zomer en de start van het nieuwe seizoen. Veel jongeren die deze zomer meereisden naar de Wereldjongerendagen (WJD) in Lissabon zagen elkaar weer bij deze Tour of Faith en er waren ook nieuwe gezichten.

“Ik ben blij dat jullie vandaag hier zijn, want ons geloof heeft voeding nodig”, zegt de bisschop Van den Hende. De bisschop is hoofdcelebrant in de eucharistieviering. Parochievicaris Daan Huntjens concelebreert en diaken Steef Lokken van de parochie en diaken Iwan Osseweijer assisteren.

In het evangelie deze zondag (Matteüs 20, 1-16a) vertelt Jezus een gelijkenis over een landeigenaar die op verschillende momenten van de dag mensen inhuurt. “De arbeiders van het eerste uur worden boos als ze uiteindelijk hetzelfde loon krijgen uitgekeerd als wie later kwamen. Iets in ons hart zegt altijd dat we meer verdienen als we ons meer en langer hebben ingespannen”, zegt de bisschop in zijn homilie. “Maar de landeigenaar zegt in de gelijkenis: zijn jullie boos op mij omdat ik goed ben?”

“Als we met heel ons hart de Heer aannemen en zijn leerlingen willen zijn, kunnen we ons niet laten voorstaan op hoe lang we dat zijn. De beloning die de Heer ons belooft is niet groter of kleiner. Is het zestig of veertig jaar toewijding aan de Heer, dan is het geweldig. Is het pas tien jaar, dan ook, zolang het met heel je hart is, onverdeeld. We mogen erop vertrouwen dat de Heer het ziet wanneer wij met heel ons hart met zijn gaven aan het werk zijn. Zijn beloning is het eeuwig leven”, aldus de bisschop. “Mogen wij in onze tijd herkenbaar zijn als vrienden en leerlingen van de Heer die niet op een uurtje kijken en die niet weglopen als het moeilijk is, maar steeds Hem de kracht vragen om trouw te kunnen blijven.”

Na de eucharistieviering wordt de Tour of Faith vervolgd in de ruimte naast de kerk. Het nieuwe nummer van Tussenbeide wordt uitgedeeld. Het is een WJD-special die meteen druk wordt doorgebladerd op zoek naar foto’s en WJD-ervaringen.

Deze middag houdt de bisschop een korte catechese waarover in kleine groepen wordt doorgepraat. “Jullie zijn allemaal met de Kerk verbonden. Zeg niet te gauw: de jeugd is de toekomst van de Kerk. Jullie maken nu al deel uit van de Kerk. Dat betekent dat we zowel de toekomst als het heden samen vormen”, zegt de bisschop. Hij roept de jongeren op om zich te verdiepen in de drievoudige opdracht van de Kerk: “Paus Benedictus zei in zijn encycliek ‘Deus Caritas Est’ dat de kern van de Kerk zich uitdrukt in verkondiging van het Woord van God, viering van de sacramenten, het dienstwerk van de liefde. We hebben als Kerk een drievoudige taak gekregen van de Heer. We leren en vieren en dienen.”

De bisschop heeft een aantal boeken meegenomen die speciaal voor jongeren zijn gemaakt om ze daarbij te helpen: de YOUCAT catechismus voor jongeren, de YOUCAT bijbel voor jongeren en de DOCAT met de sociale leer uitgelegd voor jongeren. “Als lid van de Kerk hebben jullie met die drieslag te maken. We kunnen niet maar één ding doen en het andere aan anderen overlaten. De Kerk heeft graag dat we alle drie de taken in ons hart sluiten en het leren, vieren en dienen in ons eigen leven integreren.” In groepen gaan de jongeren daarover in gesprek aan de hand van enkele vragen. Diaken Iwan Osseweijer vraagt ze daarna om kort te delen wat ze hebben besproken.

Voor de maaltijd heeft iedereen wat eten en drinken meegenomen. Thuis zijn dingen gebakken en ter plekke worden hapjes warm gemaakt. Er is pastasalade en ook aan het dessert is gedacht. Jongeren uit de parochie coördineren de logistiek en ze worden meegeholpen bij het opruimen en de afwas.

Gespreksvragen

De drievoudige zending van de Kerk is: 1) verkondiging van het Woord van God, 2) viering van de sacramenten, 3) het dienstwerk van de liefde. Dit waren de gespreksvragen na de catechese van de bisschop:

• Met welk deel van de zending van de Kerk heb jij de meeste ervaring?
  • Over welk deel zou je meer te weten willen komen?
  • Welk deel van de zending van de Kerk is voor jou persoonlijk het meest gemakkelijk?