Nieuwe reeks Tour of Faith: over de betekenis van de sacramenten

Door: Bisdom Rotterdam donderdag 21 oktober 2021

Foto: Dayvison de Oliveira Silva via Pexels

Bisschop Van den Hende en jongeren bij nieuwe serie van Tour of Faith in gesprek over de sacramenten

Vanwege het diocesane Jaar van de Sacramenten dat op 17 oktober is gestart, zullen bisschop Van den Hende en jongeren in een reeks bijeenkomsten van Tour of Faith (ToF) in gesprek gaan over de sacramenten. Tijdens de eerstvolgende bijeenkomst op 24 oktober gaat het over de oorsprong van de sacramenten en staat het sacrament van het doopsel centraal.

Het doopsel is het eerste sacrament dat je kunt ontvangen. Het doopsel wordt wel de deur van de sacramenten (‘ianua sacramentorum’) genoemd. Immers, pas na het ontvangen van het doopsel kun je andere sacramenten ontvangen.

Het doopsel maakt iemand tot lid van de Kerk. Paulus zegt over het doopsel en de gemeenschap van de Kerk: ‘wij zijn door de doop één enkel lichaam geworden’ (1 Korintiërs 12, 13). Een gedoopte is geroepen om met zijn/haar eigen talenten en gaven mee te helpen aan de opbouw van de Kerk en haar opdracht in de wereld. Petrus zegt: “Laat uzelf als levende stenen voegen in de bouw van de geestelijke tempel” (1 Petrus 2, 5).

Jongeren zijn van harte uitgenodigd voor deze nieuwe reeks van Tour of Faith. Na de catechese door de bisschop vanuit de Schrift en de Catechismus is er ruimte voor uitwisseling van ervaringen en vragen in het kader van een gezamenlijk geloofsgesprek.

De Tour of Faith op 24 oktober begint om 15.00 uur met een eucharistieviering. Daarna volgt de catechese door de bisschop en het geloofsgesprek. Aanmelden voor de bijeenkomst is gewenst vanwege de maaltijd waarmee de Tour of Faith wordt afgesloten. Aanmelden kan bij Desiree Bühler via d.buhler@bisdomrotterdam.nl.

Locatie: HH. Franciscus en Clarakerk, Raamstraat 78 in Delft