Nieuwe start Portugees sprekende parochie Nossa Senhora da Paz

Door: Bisdom Rotterdam dinsdag 25 september 2018

Verhuizing binnen Rotterdam naar een nieuw kerkgebouw in Blijdorp

“De Kerk van de Heer bestaat uit vele stenen. Niet op de eerste plaats de stenen van dit gebouw, maar u als levende stenen.” Dit preekt Mgr. Van den Hende op zondag 23 september in Rotterdam. De bisschop is celebrant in de eucharistieviering, waarmee de parochie Nossa Senhora da Paz (Portugees sprekende parochie) de start in een nieuw kerkgebouw markeert. Deze zomer verhuisde de parochie van de kerk aan de Korfmakerstraat naar de kerk O.L.Vrouw van de Rozenkrans en H. Albertus aan de Nicolaas Ruyschstraat (Blijdorp).

De stenen die in juni door werkgroepleden de oude kerk uit waren gedragen, worden nu aan het begin bij de intocht van de viering op de nieuwe plek de kerk weer binnen gedragen. Zoals de parochiegemeenschap op de ene plek is afgebouwd, wordt die nu op de nieuwe plek weer opgebouwd. Op elke steen staat de naam van een werkgroep of activiteit. “Al die taken zijn belangrijk, omdat ze bouwen aan een levende Kerk”, preekt de bisschop. “Met Jezus Christus als de grootste steen, want Hij is het fundament van de Kerk.”

“De stenen hier in de kerk zijn mooi naast elkaar opgesteld. In de praktijk van de parochie is dat wel eens moeilijk. De ene steen duwt de andere wat opzij of voorover. Maar Jezus vraagt elkaar de ruimte te geven, omdat we één Kerk zijn. Hij laat zien dat je wanneer je klein bent groot in liefde kunt zijn. Je kunt geen ruimte geven als je alleen maar groter wilt worden. En daarom zegt de apostel Jakobus: zorg dat je vrede uitdeelt. Dat je eerlijk bent tegen God en elkaar. Dat je barmhartig bent en vol liefde. Want dan is er pas vrede” (Jakobus 3, 16 - 4, 3).

Foto: Bisdom Rotterdam

Mgr. van den Hende: “We zijn de Kerk van de Heer. En Jezus leert ons om klein te worden en groot in liefde te zijn (Marcus 9, 30-37). Dat is niet altijd gemakkelijk. In alle parochies kan dat wel eens botsen, maar Jezus geeft het voorbeeld ook om elkaar te vergeven. Om weer samen als stenen verder te bouwen aan de Kerk. Want Jezus blijft het fundament. En Hij nodigt u uit in dit nieuwe kerkgebouw samen een gemeenschap van geloof te zijn. Vandaag is een nieuw begin. Ontvang de liefde van God in je hart, deel die met anderen en zorg dat alle levende stenen elkaar steunen en dragen, zoals Jezus vraagt. Wanneer wij in deze eucharistie onze Heer Jezus ontvangen in de heilige communie krijgen we de kracht die we nodig hebben.”

Aan het eind van de viering zijn er enkele mededelingen, waarmee de pastoraatsgroep en het parochiebestuur de start op de nieuwe plek markeren. De vicevoorzitter van het bestuur bedankt alle aanwezigen, terwijl mensen die er niet bij konden zijn via een livestream op Facebook mee konden vieren. “Samen als gemeenschap gaan we verder en samen houden we de gemeenschap bij elkaar”, zegt hij. Het parochiebestuur heeft nog een bijzondere actie om de start in de nieuwe kerk kracht bij te zetten. Er is namelijk een ‘korting’ voor het eerste bruidspaar dat zich meldt en onder meer de eerste dopeling.

In de kerk O.L.Vrouw van de Rozenkrans en H. Albertus kerkt op zaterdag de Nederlandstalige geloofsgemeenschap die de oorspronkelijke parochianen zijn rond de kerk in Blijdorp en die nu behoren tot de H. Johannesparochie. De reden voor de verhuizing van de parochie Nossa Senhora da Paz was dat haar oude kerkgebouw niet meer voldeed aan de (veiligheids)eisen van de tijd.